Úterý 14. května 2024, svátek má Bonifác

Australští vědci hlásí vzácný nález zkamenělin vačnatců

SYDNEY - Australští vědci objevili velké množství prý neobyčejně dobře zachovalých zkamenělin prehistorických vačnatců. Nález 15 milionů let starých zkamenělin by podle nich mohl odhalit další podobnosti s dnešními koalami a klokany a poodhalit tajemství jejich vývoje.

Nález zkamenělých kostí vačnatců může ukázat další podobnosti pradávných zvířat s koalou foto: Shutterstock

O objevu se píše v nejnovějším vydání odborného paleontologického časopisu Journal of Vertebrate Paleontology.

Fosílie se nacházely v jeskyni na známém nalezišti zkamenělin ve státě Queensland na severozápadě země. Vědci v ní objevili mimo jiné 26 lebek vyhynulého vačnatce s názvem Nimbadon lavarackorum. Podobal se dnešnímu vombatovi, byl ale velký jako ovce a měl ohromná chodidla. Byly mezi nimi i lebky jeho mláďat, a to ještě v matčině břišním vaku.

Podle vědců byly uzpůsobeny tak, že umožňovaly sát mléko již v raném stadiu vývoje. To by mohlo naznačovat, že mláďata pravěkých vačnatců se vyvíjela stejně jako dnešní malí klokani, kteří po krátkém těhotenství zbytek vývoje absolvují v břišním vaku matky.

"Najít úplné exempláře a v takovém množství z jednoho věkového rozmezí je dost jedinečné," řekla podle agentury AP paleontoložka Liz Reedová z Flindersovy univerzity v Jižní Austrálii. Nález podle ní vědcům umožní zjistit další podrobnost i o jejich chování a růstu.

Klokanům se zřejmě podobali i v tom, že pravděpodobně také putovali ve skupinách. Podle vědců mohli mít některé znaky společné i s jinými vačnatci. Například velké tlapy mohli používat při lezení na stromy, podobně jako dnešní koaly.

Do jeskyně zřejmě spadli a zahynuli při pádu nebo později hlady.

Podle paleontologa Mika Archera z Novojihowaleské univerzity objev poskytl pohled do minulosti Austrálie, o kterém prý toho vědci dosud moc nevěděli.

Australské naleziště zkamenělin savců Riversleigh je od roku 1994 součástí světového přírodního dědictví UNESCO.