Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav

Česká technika pomohla odhalit unikátní australský meteorit

PRAHA - Dráhu a původ unikátního australského meteoritu nazvaného Bunburra Rockhole, který pochází z pásu mezi planetami Mars a Jupiter, odhalila síť automatických bolidových kamer, jež vyvinuly Astronomický ústav Akademie věd a česká firma Space Devices.
Meteorit. (Ilustrační foto)

Meteorit. (Ilustrační foto) foto: Reprofoto

Pomocí kamer v Nullarborské poušti, kam úlomky meteoritu před dvěma roky dopadly, vědci zaznamenali dráhu meteoritu, určili místo jeho dopadu a nalezli tři jeho úlomky. Je to teprve popáté v historii a poprvé na jižní polokouli, kdy se něco takového podařilo, informoval Pavel Spurný z Astronomického ústavu. O meteoritu a jeho původu píše dnešní vydání vědeckého časopisu Science.

Češi špičkou v oboru
Právě Spurný spolu s britskými a australskými kolegy síť bolidových kamer v poušti Nullarbor zakládal. Čeští astronomové jsou totiž v tomto oboru světovou špičkou od dob, kdy astronom Zdeněk Ceplecha vyvinul systém sledování přeletů jasných bolidů a poprvé změřil dráhu takzvaného Příbramského bolidu, který rozzářil oblohu nad českou kotlinou 7. dubna 1959. Bylo to poprvé na světě, kdy se podařilo spočítat přesnou dráhu meteoritu a dokázat, že pochází z hlavního pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem.

Z pěti případů takzvaných meteoritů s rodokmenem mají tři na kontě čeští astronomové. Pouze u 12 z 35.000 dosud klasifikovaných meteoritů je známo, odkud pocházejí a kudy se pohybovaly meziplanetárním prostorem, než dopadly na Zemi.

Cenné informace ve složení meteoritu
Meteorit Bunburra Rockhole je první, který vědci po spuštění nové sítě bolidových kamer v jihozápadní Austrálii v Nullarborské poušti nalezli.

Nálezu předcházel nenápadný bolid, který krátce před svítáním 21. července 2007 začal svítit nad pouští. Těleso pohaslo 30 kilometrů nad zemským povrchem. Nalézt se podařilo tři úlomky meteoritu o hmotnosti 174, 150 a 15 gramů.

Jde o takzvaný achondrit. Analýzou se zjistilo, že je to typ bazaltické vyvřelé horniny, což znamená, že pochází z relativně velkého tělesa. Vědci z toho usuzují, že složení meteoritu spolu s informací o jeho původu odpovídá současné teorii o tom, jak byly formovány planety zemského typu (terestrické planety), a poskytuje proto cenné informace o těchto dávných procesech.