Sobota 8. května 2021Den vítězství 1 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Je v ‚poutníkovi z hvězd‘ mimozemská technologie? Vědci chtějí prověřit mezihvězdné těleso

Oumuamua v představách umělce. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Oumuamua v představách umělce. | foto: Twitter LA Times.

WASHINGTON/PRAHA V říjnu zpozorované mezihvězdné těleso prolétající kolem Slunce chtějí vědci podrobit dalšímu zkoumání. Skupina odborníků sdružená pod programem ruského miliardáře Jurije Milnera Breakthrough Listen totiž nevylučuje, že by těleso mohlo nést známky mimozemské technologie.

„Pravděpodobnost, že se jedná o uměle vytvořený objekt, tedy ve své podstatě vesmírné plavidlo, není zcela nulová,“ uvedl pro Washington Post Adrew Siemion, který na americké univerzitě v Berkeley vede odbor pro hledání a výzkum mimozemské aktivity.

Siemion však společně s kolegy připomíná, že těleso s největší pravděpodobností vzniklo přirozenou cestou. „Jedná se o jedinečnou šanci. Přestože je pravděpodobnost objevu minimální, musíme toho využít,“ přidala se Karen Meechová z University of Hawaii. Právě výzkumníci z Havaje těleso v říjnu objevili.

Podle Meechové vykazuje Oumuamua, jak těleso vědci po havajském výrazu pro posla pojmenovali, některé typické rysy pro asteroidy, které jsme zvyklí vídat. „Kvůli tomu ale nemůžeme vyloučit jiné varianty,“ dodala Meechová.

Vesmírná loď připomínající obří okurku

Hardvardský astronom Avi Loeb například upozorňuje, že Oumuamua má ideální tvar pro cestování napříč vesmírem, což by mohlo nahrávat variantě o mimozemském plavidlu.  Na rozdíl od podobně velikých objektů, Oumuamua má přibližně 400 metrů na délku, se jeho tvar neblíží kouli, ale spíše „obří okurce“.

Vědci dále poukazují na netypickou trajektorii letu, Oumuamua se totiž v blízkosti Slunce nepohybuje tak, jak je zvykem u jiných asteroidů nebo planet.

Vědci z Milnerova budou od středy objekt zkoumat pomocí radioteleskopu v Západní Virginii, který má za úkol zachytit případné radiomagnetické vlny. Ty by signalizovaly mimozemskou technologii.

Vzdálenost mezi Oumuamuou a Zemí je momentálně přibližně dvojnásobná v porovnání se vzdáleností mezi Zemí a Sluncem, přičemž těleso se vzdaluje rychlostí přesahující 38 kilometrů za sekundu.

The Atlantic uvádí, že radioteleskop Green Bank je na takovouto vzdálenost schopný do minuty zaznamenat radiomagnetické vlny podobné síly, jako vydává třeba mobilní telefon.

Naší sluneční soustavu by měl Oumuamua, jenž je prvním zaznamenaným objektem pocházejícím z jiné sluneční soustavy, podle výpočtů opustit v roce 2020, kdy proletí kolem Pluta.

V křečových žilách může být i litr krve, varuje primář Schütz