Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav

„Klonaři“ prchají z Koreje

PRAHA - Padl definitivní rozsudek nad profesorem Woo-Suk Hwangem. Jeho vlastní univerzita označila značnou část jeho úspěchů za podvod. Pro vědu je to špatná zpráva.

Woo-Suk Hwanga foto: ČTK

V noci z 9. na 10. ledna bylo před Soulskou národní univerzitou živo. Příznivci profesora Woo-Suk Hwanga tu se svíčkami a transparenty čekali na verdikt vyšetřovací komise, která v posledních týdnech prověřovala „Pána klonů“.

Závěry komise lze vyjádřit fotbalovým výsledkem 2:1. Ze tří průlomových prací, které Hwangův tým publikoval v posledních dvou letech, není pochyb jen o jedné. Snuppy - první klon psa - je „pravý“. Dvě práce z oboru léčebného klonování jsou podvod.

Hvězdu první velikosti udělala z Woo-Suk Hwanga práce zveřejněná v roce 2004 ve vědeckém časopisu Science. Popsal v ní vytvoření lidských embryí klonováním. Z jednoho takto vzniklého embrya dokázal navíc vytvořit tzv. lidské embryonální kmenové buňky. K těm se upírají naděje lékařů i pacientů, protože by se s jejich pomocí mohly léčit choroby, s kterými si současná medicína neví rady.

V květnu 2005 ohlásil Science druhý Hwangův průlom. Embrya byla vytvořena klonováním z buněk konkrétních pacientů a skoro pro každého se podařilo vytvořit embryonální kmenové buňky. Před lékaři se začala rýsovat reálná vidina léčby „buňkami šitými na míru. Lidem s nemocným srdcem by mohli díky Hwangově technice vypěstovat v laboratoři novou srdeční svalovinu, pacientům s Parkinsonovou chorobou nové neurony, diabetikům buňky produkující inzulin.

Verdikt soulské vyšetřovací komise zboural vzdušné zámky a vrátil nás zpět na pevnou zem. Jsme tam, kde jsme byli v roce 2003, kdy řada vědců pochybovala, že lze z lidské tělní buňky vytvořit klonováním životaschopné embryo.

Znovu si musíme připomenout fakt, na který jsme v oslnivém světle Hwangových publikací rádi zapomínali. Zatím se nikomu nepodařilo vytvořit z tělní buňky klon opice. Na vině můžou být zvláštnosti vajíček primátů, které současné postupy klonování zbavují některých životně důležitých molekul. Tento jev může představovat závažnou překážku i pro léčebné klonování.

Kdo uteče z Koreje, vyhraje
Nejen korejská, ale i světová věda stojí před otázkou: „Co dál?“. V Koreji dojde k významné redukci podpory výzkumu léčebného klonování. Vláda už avizovala, že Soulská univerzita nedostane grant, který jí na pět let zaručoval roční podporu tři a půl milionu dolarů. Odvracejí i sponzoři. Ocelárny POSCO stáhly svůj grant v roční výši 1,5 milionu dolarů.

O tom, že v Soulu začínají krušné časy, svědčí e-maily, v nichž jihokorejští vědci nabízejí své služby zahraničním výzkumným institucím. Nabídky došly i do jednoho z českých výzkumných ústavů.

Skandál neprospěl ani světové vědě. Zcela jistě se nebude realizovat grandiózní plán na mezinárodní výzkumné konsorcium World Stem Cell Hub, založené před třemi měsíci jihokorejskou vládou.

V laboratořích v Soulu, Londýně a San Francisku měly pracovat početné mezinárodní týmy špičkových odborníků a rozvíjet „korejskou technologii“ výroby „buněk na míru“. Právě takto koncipovaná centra by mohla uspět při hledání východiska ze současné svízelné situace.

Nedobrovolné dobrovolnice
Léčebné klonování bude pod mnohem důkladnějším dohledem. Vědci se budou hlídat navzájem, grantové agentury budou ještě pečlivěji zvažovat, na jaký výzkum a komu dát peníze. Redaktoři vědeckých časopisů a oponenti vědeckých statí budou vůči dalším „průlomům“ o poznání skeptičtější.

Na stráži budou i etické komise. Zprávy ze zákulisí Hwangova týmu zní totiž téměř hororově. Původní tvrzení o dobrovolnicích bezplatně darujících vajíčka na Hwangovy pokusy se zdají neudržitelná.

Jeden z členů Hwangova týmu vylíčil v televizním interview příběh studentky, která omylem zničila vajíčka připravená k pokusu. Hwang ji nutil, aby škodu nahradila darováním vlastních vajíček.

„Řekla profesoru Hwangovi, že se zákroku nepodrobí a ten se rozčílil. ,Proč ne?!‘ křičel na ni. Byla vyděšená a jen ze strachu šla a vajíčka si nechala odebrat. Když přišla po celé proceduře do laboratoře, usedla k mikroskopu a prováděla experimenty s vajíčky, které sama před pár hodinami darovala,“ uvedl korejský vědec, jehož totožnost televize tají. Nic podobného se už nikdy nikde nesmí opakovat.

Král je mrtev, ať žije král
Doufejme, že se věda z „kauzy Hwang“ poučí a že budou důkladně vyšetřeny i Hwangovy civilní žaloby, podle kterých se stal obětí komplotu. Závistivců ochotných „namydlit mu schody“ nebylo málo. K jeho pádu přispěli lidé, kteří mají sami máslo na hlavě.

Například spolupracovník Sung Il-Roh ze soulské kliniky MizMedi obviněný z nedovoleného kšeftování s lidskými vajíčky nebo americký biolog Gerald Schatten, který se nechal Hwangem připsat jako spoluautor pod podvržené výsledky, ačkoli se v korejské laboratoři na žádných experimentech nepodílel.

Neměli bychom zapomínat ani na to, co Hwang a jeho tým světové vědě přinesli. Kromě klonu psa nebo skotu odolného k BSE je to celá řada důležitých objevů v oboru reprodukční biologie. Hwangův pád by také mohl být výzvou. Pomyslný trůn „Pána klonů“ je volný. Vědců, kteří by na něj mohli usednout, není málo. Tentokrát ale musí vše proběhnout v duchu „fair play“.