První fázi letu podnikl letoun před necelými dvěma týdny, kdy odstartoval ze švýcarského kantonu Vaud a přistál na madridském mezinárodním letišti Barajas. Trasa byla dlouhá 1200 kilometrů, tedy o stovku méně než dnes. let trval švýcarskému pilotovi Andrému Borschbergovi přes 17 hodin.
Solar ImpulseSolar Impulse je prvním letounem, jenž je schopen letět bez paliva ve dne i v noci, protože nese celkem 200 čtverečních metrů fotovoltaických článků. Stroj je přes 20 metrů dlouhý, rozpětí křídel 63,4 metru je však srovnatelné například s velkým dopravním letadlem Airbus A340. Váží přitom pouze 1,6 tuny, tedy tolik co běžný osobní automobil. Zkonstruování letadla trvalo sedm let. Prototyp letounu byl představen v roce 2010 a loni absolvoval svůj první mezinárodní let ze Švýcarska do Bruselu. |
Letoun, jehož stavba stála na 80 milionů eur (přes dvě miliardy korun), má sílu 40 koňských sil, pohánějí ho čtyři elektromotory a pohybuje se průměrnou rychlostí kolem 70 kilometrů za hodinu. Během cesty ze švýcarského letiště Payerne letěl místy až ve výšce 8500 metrů.
Kvůli nepřízni počasí odloženo
Druhá etapa, které má za úkol se zhostit švýcarský psychiatr a vzduchoplavec Bertrand Piccard, pak byla kvůli nepřízni počasí několikrát odložena. V úterý se to ale nakonec přece jen podařilo. Stroj odstartoval v 5:22, uvedla agentura AFP.
V roce 2014 chtějí oba piloti bez kapky paliva obletět zeměkouli. Jejich záměrem je dokázat, že existuje alternativa hlučných a "špinavých" letounů i na dlouhých trasách. Oblet Země s vylepšeným typem letadla na solární pohon má trvat tři až pět dní.