Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác

Na Kleti objevili novou planetku, dostala jméno Boiohaemum

USA

ČESKÉ BUDĚJOVICE - Vesmírem putuje nová planetka s názvem Boiohaemum. Jako svůj 1000. objekt ji objevili astronomové z hvězdárny na Kleti na Českobudějovicku. Jméno planetky Boiohaemum zveřejnila mezinárodní centrála pro dráhy planetek v Cambridge v Massachusetts ve Spojených státech amerických v celosvětovém oběžníku MPC.

Tým hvězdářů foto: ČTK

Název Boiohaemum nese planetka po bývalé zemi keltského kmene Bójů. "Z tohoto dávného názvu vzniklo později jak latinské jméno Čech - Bohemia, tak označení dnešního Bavorska - Ba(io)varia. V obou regionech nacházejí archeologové dodnes stopy keltského osídlení. Zmínit můžeme jak oppidum Třísov nad údolím Vltavy, tak třeba původ bavorského města Pasova," informovala ředitelka hvězdárny na Kleti Jana Tichá.

Objev dostal název po deseti letech
Astronomové z Kleti objevili planetku o velikosti zhruba tři kilometry v únoru 2003. Přesně spočítanou dráhu má Boiohaemum od letošního ledna. "Je typickým tělesem hlavního pásu planetek a kolem Slunce oběhne za 5,28 roku," řekla Tichá.

Kleť je nejvýše položenou observatoří v Česku ve výšce 1070 metrů nad mořem a má nejvíce jasných nocí, neboť se nachází nad inverzí. Na Kleti, která leží zhruba 30 kilometrů jihozápadně od Českých Budějovic, je například v provozu teleskop Klenot s metrovým průměrem zrcadla. Po Ondřejově je to druhý největší dalekohled v Česku a největší specializovaný dalekohled na planetky a komety v Evropě.