Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto

Před 370 lety se narodil matematik, fyzik a astronom Newton

LONDÝN/PRAHA - Před 370 lety, 4. ledna 1643, se narodil anglický matematik, fyzik a astronom sir Isaac Newton. Kromě matematiky a klasické mechaniky (zákony síly, setrvačnosti a akce a reakce), zasáhl významně do optiky, když objevil, že světlo je složené z barevného spektra, a sestavil první zrcadlový dalekohled. Velkou část textů přitom Newton věnoval také výkladům Bible.

Sir Isaac Newton foto: Reprofoto

Newton vystudoval Trinity College v Cambridgi, kde se později stal profesorem matematiky. Právě na zahradě této školy údajně přemítal, když jeho pozornost upoutalo padající jablko. To jej přivedlo k otázce, proč jablko k zemi padá vždy kolmo. A přišel na teorii gravitace. Na své největší objevy přišel během studií při vynuceném pobytu na venkově, když byla v letech 1665-1667 kvůli morové nákaze univerzita uzavřena.

Slavný vědec byl také poslancem anglického parlamentu (v letech 1689 až 1690 a v roce 1701). V roce 1696 byl jmenován dozorcem v královské mincovně v londýnském Toweru a o tři roky později se stal jejím nejvyšším správcem, jímž byl až do své smrti 31. března 1727.