Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie

Urychlovač LHC má svůj první rekord a první publikaci

ŽENEVA/PRAHA - Největší urychlovač světa už je také "nesilnějším". Energie srážek v jeho prstenci už po několika dnech zkušebního provozu překonala dosavadní výkony jiných zařízení.

Experiment ALICE se nachází na magnetu L3 foto: CERNReprofoto

V pondělí 30. listopadu velmi brzy ráno dosáhly oba obíhající svazky protonů energie 1,18 TeV. Předchozí rekord držel urychlovač Tevatron v americké Fermi National Accelerator Laboratory (Fermilab) ve státě Illinois.

Ten dosáhl v roce 2001 energie srážek 0,98 TeV. LHC, který má přibližně obvod 27 km, by měl dosáhnout maximální energie až 14 TeV (7 TeV na jeden svazek). První rekord má symbolickou hodnotu. Od této chvíle se bude LHC pohybovat v oblasti, se kterou má současná experimentální částicová fyzika minimum zkušeností.

První publikace

Minulý týden došlo na evropském urychlovači i k další symbolické události: k sepsání první vědecké práce na základě výsledků LHC. Už 23. listopadu 2009, pri první fázi spouštění LHC zaznamenal tým ALICE ve svém vnitřním detektoru stopy částic vznikajících stopy částic vznikajících ve srážkách proti sobě letících protonů.

Srážky zaznamenaly i jiné detektory na LHC, ale tým ALICE se stal prvním, který své výsledky dokázal nabídnout k publikaci. Pouhých 284 případů protonových srážek získaných při neplánovaném měření během 40 minutového ladění svazků urychlovače týmu poskytlo data k sepsání první vědecké publikace. Už 28. listopadu ji odeslali do časopisu European Journal of Physics C - Particles and Fields. Zpracovaný záznam z detektoru, který posloužil jako základ publikace vypadá takto:

První výsledky z experimentu ALICE

ALICE (A Large Ion Collider Experiment) je jedním z několika experimentů, které se zabývají detekcí částic vznikajících a zanikajících v průběhu srážek. ALICE se od počátku 90. let účastní i čeští vědci, a to z Ústavu Jaderné fyziky AV ČR a Fyzikálního ústavu AV ČR. Celkem se na experimentu podílí více než 1000 vědců ze 30 zemí světa.

Dalšími detektorovými experimenty jsou CMS, LHCb, ATLAS a TOTEM. Čeští vědci se kromě projektu ALICE účastní i práce na detektorech ATLAS a TOTEM.