Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert

Číslo týdne

Dinosauří trpaslík. Rexův bratranec nebyl vyšší než průměrný český chlap

Ilustrace ztvárňuje nanotyranna útočícího na mládě tyrannosaura rexe foto: Raul Martin / University of Bath

Proslulý Tyrannosaurus rex měl možná trpasličího bratrance. Vedle světoznámého dinosaura mohlo ve stejném období žít i výrazně menší zvíře. T. rexovi jako by z oka vypadlo. Místo třinácti metrů na délku mohlo mít jen zhruba pět až šest. Na výšku měřilo asi metr osmdesát.

Dospělý T. rex se přitom mohl tyčit až do čtyř metrů. Míněna je výška v kyčlích. T. rex totiž nejspíš běhal s trupem vodorovně a s mírně skloněnou hlavou. Spor o existenci menší verze nejslavnější pravěké potvory všech dob trvá už skoro osmdesát let.

Zastánci teorie o zmenšenině T. rexe ji považují za samostatný druh Nanotyrannus lancensis. Odpůrci jeho existence tvrdí, že domnělé fosilie N. lancensis patří jen nedospělým jedincům tyrannosaura.

Vše začalo v roce 1946, když americký paleontolog Charles W. Gilmore objevil lebku připomínající T. rexe. Místo jednoho a půl metru však měřila jen šedesát centimetrů. Gilmore ji zařadil do nového druhu. Pojmenoval ho Gorgosaurus lancensis.

Kostra mláděte tyrannosaura Jane

Po Gilmorovi zkamenělinu studovali další vědci. Střídavě ji popisovali jako samostatný druh a nedospělého T. rexe. V roce 1988 ji tým Američana Roberta T. Bakkera přejmenoval na Nanotyranna.

Paleontologové našli i další zkameněliny, které by mohly k druhu N. lancensis patřit. Nejlépe dochovaná je mezi nimi fosilie přezdívaná Jane, odkrytá na nalezišti Hell Creek v roce 2001. Jestli jde o T. rexe, nebo podobně vyhlížející menší druh, je stále otevřená otázka.

Iracionální počty: kolik místa potřebujete na „puclíky“? Vědci už znají odpověď

Nové důkazy podporující existenci druhu N. lancensis teď shromáždili Nicholas R. Longrich z Bathské a Evan T. Saitta z Chicagské univerzity. Na menších kostrách našli přes 150 odlišností. Tvrdí, že nemohou být způsobené věkem. Dokonce se domnívají, že některé kosti patří nedospělým N. lancensis.

Nejspíš nejde o definitivní řešení sporu. Fosilie poskytují jen omezené množství informací. T. rex a N. lancensis, mohli mít každý jinou barvu. Z jejich kostí se to dnes už nepozná.