Základem PBIS je ukázat dětem, jak vypadá správné chování v různých situacích, nacvičit ho a pozitivní zpětnou vazbou fixovat. Do Česka se metoda dostává díky spolupráci zahraničních expertů a České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání. V květnu tak Českou republiku navštívila americká profesorka Heather George. Vrátí se znovu v srpnu a společně s dalšími zahraničními odborníky bude školit PBIS týmy ze tří škol, které jsou v českém pilotním projektu.
Lidovky.cz: Jak jste se vlastně dostala k programu PBIS?
Vždy jsem si přála být psycholožkou, jenže při studiích jsem zjistila, že mě moc nebaví celý den sedět v ambulanci. Začala jsem pracovat u odlehčovací služby, která pomáhala rodinám s péčí o těžce postižené potomky, některé už v dospělém věku. Cítila jsem, že se doma hrozně nudí, tak jsem se snažila s nimi maximum času trávit venku, třeba v bazénu nebo v přírodě. Vyrůstala jsem na koňské farmě, a co jsem se naučila se zvířaty, aplikovala jsem na své svěřence. Když šli do afektu, mluvila jsem klidně; stavěli jsme na vztahu, který jsme si vytvořili.
Psychologem v ambulanci se nakonec stal můj manžel a já sháněla práci. Procházela jsem nabídky a upoutal mě inzerát Centra pozitivní podpory chování. Jeho klienti byli opět velice nároční, měli nejrůznější poruchy. Napadali učitele, chovali se agresivně vůči spolužákům, ubližovali sobě i svému okolí. Někteří byli na vozíčku nebo nemluvili, ale bylo vidět, že jsou v obrovském napětí. Přemýšleli jsme, proč se chovají, jak se chovají? Jak je můžeme naučit, aby se dokázali chovat lépe? Nakonec jsem získala doktorát ze školní psychologie a speciální pedagogiky. A u podpory pozitivního chování jsem už zůstala.