Lidovky.cz: Jaké to pro vás bylo, když jste po škole nastoupila jako učitelka na běžné britské střední škole?
Každý začátek je těžký, ale toto bylo mnohem náročnější, než jsem si to jako studentka představovala. A z velké části za to mohl školský systém, jak mi brzy došlo. Spojené království Velké Británie a Severního Irska se skládá ze čtyř částí a každá má svůj vlastní školský systém.
V Anglii, kde jsem učila já, je hodně založený na zodpovědnosti škol. Píše se množství srovnávacích testů, ředitelé se obávají inspektorů a učitelé tráví hodně času tím, že si všelijak zajišťují důkazy o tom, že dělají všechno a správně. Je to hodně stresující a upřímně, plýtvá se tak časem pedagogů, dětí i ředitelů.
Lidovky.cz: Tato zkušenost vás vedla k tomu, že jste se rozhodla rozhlédnout se po jiných systémech?
Ano, říkala jsem si, že přece musí existovat lepší způsoby, jak vzdělávání vést a organizovat. Navíc se Anglii ani v mezinárodních testech PISA nevede úplně skvěle – jedna pětina žáků, kteří opouštějí základní školu, nezvládá číst a počítat ani v základu tak dobře, aby se mohli plnohodnotně zapojit do života společnosti. Říkala jsem si: „Jak to dělají jinde, že jim to funguje lépe?“ A tak jsem se rozhodla, že potřebuju skutečně navštívit některé země, kterým se daří lépe než Anglii.