„Odtemnění státu a veřejných prostředků“, přesně tak nazývá platforma Rekonstrukce státu 1. červenec 2016, kdy vstupuje v platnost Zákon o registru smluv. Státu, jeho úřadům, krajům, obcím i státem vlastněným firmám tak vzniká povinnost zveřejňovat veškeré uzavřené kontrakty nad 50 tisíc korun.
Startuje tak zkušební provoz, který potrvá přesně rok. Pak už přijde na řadu ostrý provoz, ve kterém bude za nezveřejnění smlouvy následovat sankce.
Server Lidovky.cz ve spolupráci se zmíněnou iniciativou Rekonstrukce státu a Otevřenou společností přináší výčet pěti zajímavých smluv, které budou s největší pravděpodobností v dohledné době uzavřeny, a které rozhodně stojí za to si v registru pohlídat.
Smlouva na výběr elektronického mýta |
Letos na konci roku vyprší smlouva společnosti Kapsch na provozování mýtného systému v České republice. Už nyní má však další kontrakt na dva až tři roky, a to v hodnotě zhruba šesti miliard korun, téměř jistý.
LIDOVKY.CZ: Mýto může vybírat jen Kapsch, ostatní mají smůlu, tvrdí ministerské posudky |
Ministerstvo dopravy pod vedením Dana Ťoka (ANO) si nechalo zpracovat posudek, podle kterého není za stávajících podmínek možné, aby mýto provozoval někdo jiný. Kapsch proto s největší pravděpodobností získá zakázku bez řádného výběrového řízení. Ministerstvo ho nestihlo vypsat a přechod na nový systém by se do konce roku nestihl. Stanovisko rezortu však rozporují firmy, které mají o miliardový tendr zájem.
Když ve výběrovém řízení Kapsch před deseti lety zvítězil, výběrové řízení bylo kritizováno a dokonce se jím zabýval i Úřad na ochranu hospodářské soutěže. Pochybení však nezjistil, stejně jako parlamentní vyšetřovací komise, která k tomu byla zřízena.
Smlouva na radary pro měření rychlosti |
Nespolehlivé vyměnit za nové - to je cíl tendru na nové radary pro měření rychlosti, který vypsalo ministerstvo vnitra. Chystá se nakoupit až sto nových přístrojů, které mají policii pomoct zakročit proti neukázněným řidičům. Cenu zakázky rezort zatím odhaduje na 34 milionů korun.
LIDOVKY.CZ: Kamerový systém začne měřit rychlost na opraveném úseku D1 |
Otázkou ale je, kdo tendr nakonec vyhraje. Samo policejní prezidium v odůvodnění technických specifikací zakázky totiž přiznává, že „spatřuje rizika v úzké škále potenciálních dodavatelů“, citovala z dokumentu před časem Mladá fronta Dnes.
A to prý kvůli tomu, že požadovaný přístroj má velkou škálu specifik. Někteří z dalších výrobců radarů na měření rychlosti si však postěžovali, že zakázka byla napsána pro jeden výrobek od konkrétní společnosti. Podle české legislativy jsou prý schváleny jen tři přístroje, které kritéria zakázky splňují.
Smlouva na provozování Centrálního registru vozidel |
Problémový a kritizovaný registr vozidel bude mít nového správce. Ministerstvo dopravy letos v červnu vypsalo otevřené výběrové řízení. Cílem je - kromě výhodné nabídky - zajistit, aby systém, který v minulosti opakovaně kolaboval a lidé stáli na úřadech dlouhé fronty, konečně fungoval bez problémů.
LIDOVKY.CZ: Ministerstvo dopravy nemůže vybrat vítěze na registr vozidel. Brání mu v tom ÚOHS |
Smlouvu plánuje ministerstvo uzavřít do konce letošního roku a celková cena nesmí překročit 135 milionů korun. Po dosažení tohoto limitu bude smlouva ukončena.
Také do soutěže na centrální registr vozidel musel zasáhnout Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ministerstvo totiž údajně použilo příliš obecný pojem, když definovalo požadovanou kvalifikaci pracovníků. V novém zadávacím řízení rezort prý výtky antimonopolního úřadu zapracoval.
Smlouva na veřejné osvětlení v Praze |
Se zajištěním osvětlení má hlavní město Praha problémy dlouhodobě. Nedaří se mu totiž vysoutěžit nového provozovatele osvětlení, který bude obstarávat plynové lampy, přechody pro chodce, památky i věžní hodiny. Důvodem je stopka od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Celková cena roční smlouvy činí zhruba 150 milionů korun.
Totiž: výběrové řízení bylo zahájeno už v červnu roku 2013, Praha nakonec jako vítěze miliardového tendru vybrala firmu Eltodo Osvetlenie. K Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se nicméně odvolaly neúspěšné firmy. Šetření nakonec ukázalo, že metropole chybovala, když u firmy Eltodo uznala jeden z kvalifikačních předpokladů, ačkoli v dokumentech firma nic takového nepředložila. Od té doby Praha na osvětlení uzavírá roční smlouvy.
Nebyl to však první zásah antimonopolního úřadu do zakázky. Úřad už dříve zrušil rozhodnutí Prahy, která ze soutěže vyloučila firmu z důvodu mimořádně nízké nabídkové ceny.
Smlouva na nové autobusy |
LIDOVKY.CZ: Šéfem pražského dopravního podniku bude Martin Gillar |
A pohodlnějších autobusů s klimatizací by se měli dočkat i cestující pražskou hromadnou dopravou. Plánuje to nový šéf dopravního podniku Martin Gillar, který chce výběrové řízení na 150 nových vozů vypsat co nejdříve.
I do této zakázky za zhruba miliardu korun už však dříve zasáhl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Předchozí tendr byl zrušen, neboť podnik vyřadil dvě nabídky kvůli tomu, že uchazeči nesplnili podmínky. Tím pádem ale ve výběrovém řízení zůstal jediný zájemce, podle dopravního podniku byla jeho nabídka pro podnik nevýhodná. Antimonopolní úřad už věc nicméně začal řešit ve správním řízením.
Registr smluv aneb Odtemnění státu
|