Součástí projektu, jehož podtitulem je Člověk, svět, vesmír, vznešená záminka řádu k naplnění řádu, je i ojedinělá site-specific instalace, která vznikla speciálně pro prostory galerie. Skleněná hladina zalitá vodou má diváka přenést do jiného světa a stát se součástí jedinečné prostorové situace.
Koncept výstavy pomohl zformovat samotný prostor galerie, podle Ciglera je velkorysý a mnohotvárný, a díky tomu umožnil nainstalovat různorodé plastiky. "Nejvíc mě vzrušovala prolnutost interiéru s exteriérem ulice," řekl mezinárodně uznávaný Cigler, který se skleněné plastice věnuje od konce 50. let.
S architektem Motyčkou spolupracuje od roku 1999. Jako umělec i pedagog výrazně ovlivnil tvorbu několika generací umělců a jeho díla se nacházejí z řadě soukromých i veřejných sbírek v tuzemsku i zahraničí.
Vytváří sférické objekty, světelné sloupy a vodní plochy, geometrické květiny formou různých tvarů, modelů nebo prostorových úvah o krajině. Od objektů vycházejících z tvarosloví přírodních oblázků a valounů přes stylizovaný mužský a ženský princip dochází až k vejcovitému tvaru. První sférické půlvejce bylo vystaveno v rámci samostatné Ciglerovy expozice v muzeu Boijmans Van Beuningen v Rotterdamu už před 37 lety.
Sklo a jeho podobnost s lidmi
Cigler hledá nový smysl či poznání, právě voda podobně jako světlo jsou pro něj nositeli symbolických významů a prostředky k vyjadřování. Ve své tvorbě se zaměřuje na plastické objekty z broušeného optického skla, návrhy a realizace osvětlovadel a šperků, kresby a prostorové objekty pro architekturu.
"Je nadnesené říct, že sklo je materiál v něčem mentálně podobný člověku. Stali jsme se trošku průhlednějšími...," poznamenal třiaosmdesátiletý výtvarník. Sklo zjednodušuje z mnoha nápadů na minimum, v jeho plastikách nejde podle něj již jen o umění, nýbrž o estetiku. Jde o materiál, který na principu trojbokého hranolu má své vlastní tajemství tím, že spektrálně rozkládá světlo a obrazově vstřebává prostor. "V tomto smyslu mě sklo dráždí, přestože je často zneužívané až příliš svou krásou. Je potřeba být prostě ve střehu," dodal Cigler.