Během uplynulého víkendu se uzavírka spojnice mezi západem a východem Prahy ještě příliš neprojevila. Provoz byl jako jiné víkendové dny slabší. Zatěžkávací zkouška přijde dnes, kdy začíná pracovní týden.
Dopravní kolony se přesunuly na Letnou
Pražský magistrát čelil kritice za to, že od minulého úterý se kvůli opravám tvořily kolony v jižní části města. Frézovala se tam vozovka Jižní spojky, která je nejfrekventovanější silnicí Prahy a za niž prakticky neexistuje alternativa.
Uzavírka Veletržní ulice už začalaV době od 11. července do 20. srpna je Veletržní ulice v Praze 7 uzavřena. Objízdné trasy jsou vedeny třemi směry: |
Neplánovanou uzavírku v Praze 7 způsobil havarijní stav parovodu, který prochází pod Veletržní ulicí. Pokud by se neopravil, zůstaly by už letošní zimu desetitisíce Pražanů bez tepla a teplé vody.
Město na základě dvou znaleckých posudků proto rozhodlo, že opravu nebude odkládat. "Důvod je tak zásadní, že všechny ohledy musí stát stranou," dodal Šteiner.
Radnice Prahy 7 očekává negativní reakce. "Bude to pro nás nepříjemné. Ta uzavírka Veletržní byla plánovaná, ale měla začít až po dostavbě tunelu Blanka," podotkl starosta Prahy 7 Marek Ječmének.
Jenže městský okruh má být dokončen v roce 2011, parovod pod Veletržní ulicí potřebuje zásah okamžitě. Důsledkem toho je, že velká část pražských Holešovic, Letné a Dejvic bude rozkopaná.
Veletržní ulice patří totiž do lokality, kde se právě staví tunel Blanka. Práce o dva až tři měsíce zpozdilo to, že se vloni dvakrát propadla při jeho stavbě půda pod pražskou oborou Stromovka.
Kvůli stavbě tunelu Blanka je už také od poloviny června uzavřeno vlakové nádraží Dejvice. Zhruba 30 tisíc Středočechů, kteří denně dojíždějí do metropole za prací, musí proto ještě před Dejvicemi přesedat v provizorní vlakové zastávce Gymnasijní. Podle představitelů pražského magistrátu má stavba tunelu Blanka i pozitivní dopady na pražskou dopravu. Už teď se jí totiž řada automobilistů vyhýbá. "Veletržní ulicí nyní projíždí asi 25 tisíc aut denně," podotkl radní Šteiner. Přesto řidiči její uzavření pocítí.
Podle děkana dopravní fakulty ČVUT Petra Moose nahrazuje Veletržní ulice zatím neexistující dopravní městský okruh. "Samozřejmě, jestliže takovou strategickou okružní cestu zavřete, kolaps na sebe nenechá dlouho čekat," uvedl Moos. Přesto věří. že zprovoznění Jižní spojky bude pro zklidnění dopravní zátěže stačit.
Pražský magistrát má k dispozici matematické simulace, které pro něj zpracovává Ústav dopravního inženýrství. Ty umožňují simulovat dopravní zátěž jednotlivých komunikací s ohledem na možné uzavírky. "Rychle zprovoznit Jižní spojku, když se musí uzavřít Veletržní, bylo velmi dobré řešení té krizové situace ," hodnotí Moos.