Trend vyvázat se z financování divadel trvá Už v únoru 2008 LN upozorňovaly na posuny od domluvených pravidel transformace a také na neuvěřitelné urychlení tohoto procesu (náhle měl skončit do roku 2008). Už tehdy bylo zjevné, že se město chce co nejvíce vyvázat ze zodpovědnosti za správu a zřizování sítě veřejných divadel. Transformace se týkala osmi divadel a nové právní subjekty měl zakládat management divadla jako soukromé společnosti na bázi s. r. o. Právě tyto plány radnice a granty byly impulzem k protestům. Po uklidnění situace vznikla dohoda, že nejdřív proběhne audit.
Trend zbavit se financování divadel však platí i nadále. Audit prý prokázal, že radnice spravuje příliš mnoho scén, což městský rozpočet zatěžuje. proto se musí co nejdřív zahájit proces transformace. „Není účelem nebo směrem Prahy, aby vlastnila divadla v takovém rozsahu, v jakém vlastní. Je to ojedinělé, není to úplně zvykem,“ říká radní pro kulturu Ondřej Pecha. Podle něj byl audit zadán i proto, že existuje pnutí mezi financováním soukromých společností a příspěvkových organizací. „Potřebovali jsme získat srovnání,“ dodává.
Celá problematika je znovu na začátku, protože se opět pohybuje v intencích sporu, co je umění a co komerce a jak tyto vrstvy odlišit. Další nedořešená problematika je oddělení souboru od budovy, dohady o to, kdo vlastní či je nositelem umělecké marky divadla. Seriózně nepůsobí ani to, že magistrát otálel se zveřejněním výsledků auditu.
Náhlé oznámení transformace i toho, že audity již proběhly, však nyní - před volbami - mnoho neznamená. Pěkné majetky jsou dále ve hře a čekají, co s nimi bude. To se týká třeba Hudebního divadla Karlín, o jehož osudu se podle Pechy stále ještě diskutuje... Jasno už je o Divadle na Vinohradech, jelikož je velké, a Minoru sloužícím dětem. Praha však zřizuje a financuje asi dvacet divadel, například Činoherní klub, Divadlo Na zábradlí, Švandovo divadlo nebo Divadlo v Dlouhé.