Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Vymysleli kampaň Porazit křiváckou Hillary. Cambridge Analytica reaguje na skandál vyhozením šéfa

Svět

  21:07aktualizováno  22:50
WASHINGTON/PRAHA - Společnost Cambridge Analytica pomohla kontroverzními praktikami k vítězství amerického prezidenta Donalda Trumpa ve volbách. Reportáž v utajení britské televize Channel 4 odhalila, jak společnost zaměřená na sběr dat a cílení na voliče, nelegálně pomáhala Trumpovi ve volbách. Její šéf Alexander Nix byl v úterý večer představenstvem firmy odvolán.

Alexander Nix na setkání s reportéry. foto: youtube.com/Channel 4 News

„Volby nejsou o faktech a v tom dělají politické strany chybu, volby jsou o emocích,“ uvedl na tajné nahrávce britské televize Channel 4 Alexander Nix, šéf společnosti Cambridge Analytica. 

V reportáži natáčené v utajení odhalil, jak jeho společnost pomohla zvítězit Donaldu Trumpovi v amerických prezidentských volbách. Podle něj jsou politici pouze loutky.

Reportáž odhaluje, jak pomohla Cambridge Analytica napomáhala Donaldu Trumpovi přesně zacílit na voliče v klíčových městech USA, aby ve volbách zvítězil, ačkoliv jej nepodporovala většina voličů.

Cambridge Analytica podle reportérů pomáhala kandidátům ve volbách nejen v USA, ale i České republice, či Nigérii (VÍCE ZDE). Dosledovat však působení firmy je velmi složité. Podle samotného Nixe totiž používá firma software, které po dvou hodinách od přečtení maže veškeré emaily. Vyšetřovatelé tak nemohou dosledovat její aktivity.

Zacíleno i na Sanderse

Podle slov dnes již odvolaného šéfa společnosti, se s ním vedení Trumpovy kampaně setkalo několikrát. Cambridge Analytica pro Trumpa připravovala strategii kampaně, televizní vystoupení, příspěvky na sociálních médiích i mu doporučili, kde a kdy má vystoupit.

Vyšetřování Facebooku

Britský úřad pro ochranu dat vyšetřuje, zda sociální síť Facebook dostatečně rázně odpověděla na zprávy, že politická konzultační firma Cambridge Analytica nečestně získala informace o jejích uživatelích.  

V médiích se rovněž objevily spekulace, že šéf pro bezpečnost Facebooku Alex Stamos odchází kvůli internímu sporu o to, jak by sociální síť měla reagovat na šíření dezinformací a nepravd. 

Podle agentury AFP vydal Facebook „rozhněvané“ prohlášení kolem působení Cambridge Analytica na sociální síti.

Jejich příspěvky zasáhly miliony Američanů. Jedno z videí, které hanilo kandidátku Hillary Clintonovu, mělo dokonce až 30 milionů přehrání. Cambrigde Analytica byla schopná díky datům z Facebooku přesně rozpoznat, na koho má kampaň cílit, komu má poslat videa, aby je dál rozšířil, koho má kontaktovat.

Česká eurokomisařka pro spravedlnost a ochranu spotřebitelů Věra Jourová televizi CNN řekla, že podle informací, které má k dispozici, došlo k porušení pravidel ochrany osobních dat. „Mám řadu otázek, například proč Facebook nezareagoval rychleji, proč dostatečně brzy neinformoval jednotlivé uživatele,“ řekla Jourová s tím, že se osobně chystá ve věci dotazovat vedení firmy provozující největší sociální síť světa. V některých členských státech počínaje Británií podle ní začne vyšetřování s cílem zjistit, do jaké míry k porušení ochrany dat došlo.

Cílem kampaně podle šéfů Cambridge Analytica bylo nejen zacílit na přesná místa a přesné lidi, ale mít i obsah, který voliče přesvědčí buď o tom, že mají volit daného kandidáta, nebo odmítnout dát hlas protikandidátovi.

Cambridge Analytica tak v USA zacílila nejen na voliče Donalda Trumpa, ale také na voliče Bernieho Sanderse, které videi, články, nebo obrázky přesvědčovala o tom, že raději než volit Hillary Clintonovou, nemají volit vůbec.

Společnost díky investigativnímu týmu novinářů také prozradila, že se dopustila nezákonného jednání. Mimo to, že pracovala pro kampaň Donalda Trumpa, totiž vytvořila i protikampaň vůči Clintonové nazvanou Defeat Crooked Hillary (Porazit křiváckou Hillary) a šířila videa a další materiály po internetu.

Společnost dokázala přesně šířit negativní emoce. Věděli, kterým aktivistům mají poslat své příspěvky, aniž by je bylo možné vysledovat. Nikdo z voličů pak nevěděl, od koho propagační materiály přišly. 

Nix a jeho lidé pozitivní příspěvky šířili legálně přes Trumpovy sociální sítě, zatímco negativní přes nezávislé skupiny a další aktivisty. Nebylo tak jasné spojení mezi pozitivní a negativní kampaní. Byly prý dokonce odděleny speciálním firewallem.

Alexander Nix byl v úterý těsně před vysíláním reportáže propuštěn. Podle společnosti se prý jeho postupy neshodovaly s hodnotami Cambridge Analytica. Nix v rozhovoru pro Channel 4 veškeré informace popřel s tím, že to co zaznělo v reportáži může být zavádějící.

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...