Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Přesunout, či nepřesunout nádraží v Brně? Zeptejte se architekta Tittla

Brno dolní nádraží.

PRÁVĚ MŮŽETE POKLÁDAT SVÉ OTÁZKY

Už o víkendu mají Brňané hlasovat o poloze nádraží v referendu. Jak se na celou věc dívá architekt Filip Tittl, autor vítězného projektu mezinárodní urbanistické soutěže Budoucnost centra Brna, jejíž součástí bylo i řešení nádraží? Ptejte se, čtenářům serveru Lidovky.cz začne odpovídat ve čtvrtek ve 13 hodin.

položených otázek: 49 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (6.10.2016 11:22) Marek Swoboda
Co je to Brno?
Filip Tittl: (6.10.2016 15:32)
Město na jižní moravě.
OTÁZKA (6.10.2016 11:21) Jan Trejbal
Ahoj Filipe! Gratuluji k vitezsti v soutezi. Dotaz mam pouze osobni - kdy zajdeme na pivo ?
Filip Tittl: (6.10.2016 15:32)
Ahoj Jane, děkuji. Navrhuji příští středu 12. večer ;-)
OTÁZKA (6.10.2016 11:07) Helena Pospíšilová
Jsem ráda, že to nenapadlo jenom mě, ale jak už psali někteří níže - proč nepostavit moderní nádraží v odsunuté poloze pro mezinárodní spoje a jinou tranzitní dopravu a nemodernizovat staré nádraží pro regionální dopravu, tak jak to vyhovuje nejen Brňanům, ale především velkému množství dojíždějících, kteří do toho doposud oficiálně neměli co mluvit - naprosto nelogicky. Nebudu opakovat co už zmínili jiní, ale tato varianta mi připadá nejlogičtější - spokojení by byli zajisté všichni, ale to by se politici neměli o co přetahovat a neměli by si na čem leštit svoje ego, že? Takže nastávající referendum mi přijde naprosto ku ničemu - řečeno slušně a nevyřeší se zase nic.
Filip Tittl: (6.10.2016 15:31)
Dobrý den, již jsem též odpovídal na podobný dotaz, nebudu tedy opakovat již řečené argumenty a použiji příklad. Praha něco podobného udělala v 80tých letech, když postavila pro průjezdnou železniční dopravu nové nádraží v Holešovicích. Idea byla, že právě dálkové vlaky nebudou muset zajíždět do centra. Dnes po více než dvaceti letech všechny dálkové vlaky zajíždí do centra na Hlavní nádraží, holešovice téměř úplně ztratily svůj význam. A přitom se jedná o místo obsloužené linkou metra s intervalem ve špičce menším než 2 minuty, tedy naprosto excelentně. Přesto se nakonec vyhlobily dva dlouhé tunely pod vítkovem, aby byl možné přivést vlaky od severu na hlavní nádraží. Dálková doprava potřebuje dobrou dostupnost úplně stejně, ajko ta příměstská, nemluvě o přestupních vazbách. Dvě nádraží bych tedy určitě nedoporučil.
OTÁZKA (6.10.2016 11:03) Vojta
Dobrý den, v případě, že by byla realizována varianta nádraží v centru, jak je to s těmi tunely pod celým Brnem? Jsou nutné a pokud ano, je to vůbec realizovatelné? Případně jak by mohlo být řešeno napojení na VRT? Děkuji
Filip Tittl: (6.10.2016 15:25)
Dobrý den, jak už jsem odpovídal výše: jsou vhodné pro dobré zavedení VRT do železničního uzlu. Realizovatelné určitě jsou - vizu řada Evrospkých měst nebo tunely pod Vítkovem v Preza a v Ejpovicích u Plzně (ten se teď zrovna staví). Co s týče financování, tak jeden kilometr vysokorychlostní trati obecně stojí zhruba stejně jako jeden kilometr dálnice (je užší, ale zase má více mostů a tunelů). Takže nerealistické to určitě není.
OTÁZKA (6.10.2016 11:02) viktor79
Jakou máte zpětnou vazbu od jiných architektů, urbanistů? Zaujal Vás některý konkurenční návrh? Je přijatelné zaplnit takto exponovanou plochu ve městě parkem, jak to činí jiní? Co si myslíte o koncepci Ringu? PS: Co říkáte na situaci v IPR a na zásahy Kolínské/Stropnického?
Filip Tittl: (6.10.2016 15:21)
Dobrý den, návrh se samozřejmě snažíme diskutovat s kolegy architekty. Kancelář architekta města Brna dokonce zorganizovala k tomuto debatu, pak jsme ještě seděli dlouho neformálně. Bylo to příjemné, byť samozřejmě názory na řadu věcí se mohou lišit. Ale obecně jsem byl až překvapen z převažujících pozitivních reakcí, za které i tímto děkuji. Z hlediska parku jsme se snažili o vyvážeý přístup. Tedy vytvořit parkovou plochu, kterou město potřebuje především jako spojnici centra a řeky, ale zároveň nezvětšovat jeho plochu víc, než ne nutné a též ekonomicky realistické. I proto jsme nakonec zvolili podobu "linárního parku".
OTÁZKA (6.10.2016 11:02) Jura
Dobrý den , kolik přesně by stála varianta pod Petrovem včetně vybudování tunelů a o kolik je dražší než varianta odsunutá ?
Filip Tittl: (6.10.2016 15:16)
Dobrý den, přesná čísla k dispozici nejsou. Obecně lze říct, že varianta "Petrov" je o něco dražší na výstavbu (investičně), varianta "Řeka" zas o něco dražší provozně (musíte provozovat tramvaje a dlaší dopravu, kterou k nádraží přivážite cestující). Z dostupných projketů a podladů zle ale dovodit, že rozdíl v ceně nebude zásadní.
OTÁZKA (6.10.2016 10:42) Dvořák Michal
Těšil jsem se na věcnou diskusi, nikoli na výkřiky aktivistů. Snad se na moji obecněji položenou otázku dostane prostor. Kam podle Vás směřuje Brno? Zvýší se počet obyvatel, a je to dobrý trend? Severská města se zvětšují migrací a vysokou porodností. Je to "výzva" nebo hrozba?
Filip Tittl: (6.10.2016 15:13)
Dobrý den, vaše otázka je na sérii vědeckých konferencí :-). Tka jen letem světem: z pohledu trcohu z venku vnímám Brno jako jedno z českých měst s největším potenciálem. Dost velké, aby nabídlo vyšší vybavenost a zároveň dost malé, aby nabídlo konfort relativní blízkosti krajiny za městem. Navíc kousek od Vídně, která roste a s image města inovace. Jestli to ale nutně musí znamenat významný nárůst počtu obyvatel, to bych si tvrdit netrofal. bude to spíš záviset na obecnýhc trendech, jak o tom hovoříte. Každopádně dnes města obyvatele spíše ztrácejí, takže udržovat stav je docela úspěch.
OTÁZKA (6.10.2016 10:36) Janinka
Dobrý den, pokud novou moderní budovu odbavovací haly plánujete v oblasti 5. a 6. nástupiště, jak to bude s budovami malé Ameriky? Děkuji za odpověď, byla by škoda, pokud by o ně Brno přišlo.
Filip Tittl: (6.10.2016 15:08)
Budova Malé Ameriky zůstává zachvána podél západní strany kolejiště. Doporučujeme kulturíní a společenské využití, třba i v lehce alternativní formě. Historický most využíváme jako přístup pro cyklisty k nádraží od jihu.
OTÁZKA (6.10.2016 10:34) Sebesta Andrej
Zabrani sa Kotzianovmu tunelovaniu ked sa presadi varianta Petrov?
Filip Tittl: (6.10.2016 15:05)
Dobrý den, obávám se, že úplněně nerozumím otázce. Přeci jen nejsem z Brna....
OTÁZKA (6.10.2016 10:33) anonym
Dobrý den, do Brna každý den dojíždím vlakem i s řadou dalších sousedů z okolních vesnic. Z nádraží v této poloze se do práce dostaneme buď pěšky, nebo se rozjíždíme šalinou na všechny směry, nezatěžujeme tak centrum další dopravou a exhalacemi. Pokud se nám cesta prodlouží, raději většina z nás přesedne na auto. Dnešní doba je taková, že šetříte každou minutu. A když je to každý den 2x tak o to více. Copak si toto politici neuvědomují? Vnímám současný postoj většiny ve vedení Brna jako trapně alibistický. Vím, že nejsme jejich voliči, ale aspoň na kraji by to mohli politici vzít na vědomí. Mám pocit, že na naše potřeby všichni kašlou.
Filip Tittl: (6.10.2016 15:04)
Dobrý den, popisujete to poměrně přesně. Argument s rizikem ztráty cestujících v příměstské dopravě (a tedy nádůstu dojiíždějícíéch autem) je jedn z těch, které hovoří proti přesunu nádraží.
OTÁZKA (6.10.2016 10:30) běžný občan
Petra alias Kateřina alias Jana alias Magda tady dělají propagandu. Problém rozvoje jak dopravy, tak dotčeného území se politicky zneužívá snad 15 let. U vás i u řeky vidím vizi. Myslíte si, že politici naslouchají vizionářům nejen když se jim to hodí?
Filip Tittl: (6.10.2016 15:02)
S politiky mám různé zkušenosti, jako profesionál se pohybuji v řadě měst. Znám řadu těch, kteří vizím naslouchají, i ty kteří je ignorují. Asi chápete, že nemohu jmenovat. Ale ani těch prvních, co naslouchájí není málo. A myslím, že jich přibývá. Takže bych to viděl do budoucna pozitivně. Každopádně vypsat na složitý úkol urbanistickou soutěž je dobrý krok, jak vize získat. V tom je třeba Brno určitě pochválit.
OTÁZKA (6.10.2016 10:27) Filip R.
Viděl jsem vizualizaci a půdorys hlavního nádraží, OK. Jak řešíte nákladní průtah, který se musí zvednout nad území tzv. Jižního centra? Varianta mírně posunutého nádraží s Petrovem mi přijde pěkná jako modelové kolejiště, na život to není...
Filip Tittl: (6.10.2016 14:56)
Ano, nákladní průtah se musí v jižní části "zvednout" kvůli křížení s přerovskou tratí, následně zklesá do téměř stejné nivelity se stávajícím kolejištěm. V návrhu jsme se snažili ukázat, jak se i taková stavba dá integovat do městské struktury. Vyžaduje to spolupráci urbanistů a dopravních inženýrů a správnou volbu řešení navazjících domů.
OTÁZKA (6.10.2016 10:26) Petra
Dobrý den, řada odborníků upozorňuje na to, že varianta v centru je pro Brno výhodná, že návaznost na hlavní přestupní uzel MHD je jedinečná a v této šíři je neopakovatelná. Jsou ale i odborníci, kteří prosazují variantu řeka. Jak se v tom má běžný občan vyznat a co byste mu poradil? Děkuji :-) Petra
Filip Tittl: (6.10.2016 14:54)
Dobrý den, ano, výhody nádraží v centru popisujete správně. Chápu, že vyznat se v tom není jednoduché. Ono to hodně souvisí s historií a postupným vývojem, kdy se "odsun" nádraží dlouhodobě plánoval a řada profesionálůs tím spojila svou kariéru. Já sám se po zkušenostich s urbanistickýjm řešením centra Brna přikláním k řešní pod Petrovem. Přesto rozumím argumentům, proč se celá generace urbanistů a dopravních inženýrů ve své době snažila nádraží odsunout k řece. Technické řešení pod Petrovem se jevilo jako náročné a železnice byla dlouho vnímána jako něco rušivého. Myslím ale, že mezi tím se situace proměnila a máme k dispozici mnohem podrobnější představu budoucího rozvoje železnice jako příměstské i dálkové dopravy.
OTÁZKA (6.10.2016 10:23) vladimir pernes
Co byste ocenil na vybrané studii Budoucnost města Brna - varianta Řeka?
Filip Tittl: (6.10.2016 14:45)
Dobrý den, ocenil bych asi práci s městskou strukturou, tedy snahu o srozumitelné město s obytnými vnitrobloky.
OTÁZKA (6.10.2016 10:20) Kateřina
Dobrý den, budou zapotřebí tunely po celém Brně, kdyby nádraží zústalo v centru? Tohle mě nejvíc trápí na variantě "Pod Petrovem". Pokud žádné tunely nebudou, budu volit nádraží v centru!
Filip Tittl: (6.10.2016 14:43)
Dobrý den, tunely (repektive pod Brnem jeden) jsou ve variantě Petrov pouze k přivedení vysokorychlostí tratě. čistě teoreticky by být potřeba nemusely, ale to by znamenalo úvraťové připojení vlaků Praha - Vídeň přes Brno. Takže já bych tunely ve výhledovém řešení doporučil a i proto jsou součástí prověřejní toho řešení. Ve srovnání s jinými Evropskými městy se nejdná o nic megalomanského, jak jsem psal již v některé z předchozích otázek. Takové tuenyl se staví leckde. Berte to tak, že stavba vysokorychlostní tratě z Prahy do Brna znamená tak jako tak mnoho desítek kilometrů tunelů, které se budou muset postavit. Jeden tunel v Brně už to "nevytrhne". Ve variantě nádraží u řeky je zase složité vedení trati podél dálnice D1 u Brna.