Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto

RECENZE: Jack Johnson. Surfař a ekologický aktivista sjíždí vlny z plastu

18:00
Jack Johnson patří k poctivcům, kteří vydávají alba, jen když mají co říci. Vydavatel ho popoháněl k novému titulu už přede dvěma lety, aby navázal na komerční úspěch desky From Here To Now To You (2013). Jenže písničkáře tehdy muzikantská kariéra příliš nezajímala, měl jiné starosti a zájmy. Od ukončení koncertního turné v roce 2014 se zabýval ekologickým aktivismem, charitou a profesionálním surfingem.

Americký písničkář Jack Johnson. foto: FB Jack Johnson

V posledním roce, po vyslechnutí názorů Donalda Trumpa na zahraniční politiku, globální oteplování a ekologii vůbec, se z písničkáře protestsongy jen sypou. Velmi důvěryhodné protestsongy, nutno hned dodat. Ať už s ním souhlasíme, nebo ne, Johnson ví, o čem zpívá.

Písně z palub a tábořišť

Písně pro album From Here To Now To You vznikaly vesměs na plavbách, cestách a během kempování v přírodě. Johnson s sebou všude v batohu vláčel ukulele, a když ho přepadla inspirace, okamžitě komponoval.

Jako první vychrlil song Fragments. Napadl ho, když se vydal na jachtě do severního Atlantiku točit filmový dokument The Smog Of The Sea, pojednávající o znečištění moří málem nezničitelnou, dusivou vrstvou plastů. S poetickou sugestivitou přemýšlí v písni právě o tom, jak mohou změny způsobené člověkem osudově potrefit svého původce: „Pomalu jsme upadli do zakletí / kousíček po kousku...“

RECENZE: Lee Ranaldo sází na psychedelické písničky

Další pocity, které musely ven, vyjádřila skladba My Mind Is For Sale, Moje mysl je na prodej. Text písničkář věnoval přímo „Trumpovi, který chce stavět zdi a vytvářet neprostupné hranice napříč naším krásným světem“. Naléhavá slova písně podtrhává parodicky kontrastní, „bezstarostná“, prosluněná havajská melodika. Aby ještě zvýšil účinek, natočil autor s doslova nulovým rozpočtem, na mobil s aplikací umožňující jednoduchou animaci, vtipné video. Osobně na něm demonstruje, jak to se všemi zdmi, nejen tou mezi USA a Mexikem, která ho inspirovala prvotně, dříve či později dopadne. Na YouTube už má klip přes milion zhlédnutí. Americkému prezidentovi „dedikoval“ Johnson ještě neméně silný kus Gather. Text „někdo prostě potřebuje hromadit / a jiní kvůli tomu budou muset zabíjet“ ovšem platí obecně.

Nahrávka jako celek ovšem není monotematická, tedy pouze kritická a černočerná. Johnsonova přírodní lyrika zůstává okouzlující. V podstatě pohodářská autorova letora vynikne třeba v relativně optimistické Subplots s prostou pointou o tom, že zašmodrchaniny neboli „vedlejší zápletky“ ve vlastním mozku přece dokážeme překonat a svět stále zůstává úžasný a hodný obdivu.

Vsouladu s živočišností tvůrčího procesu jde i zvuk alba. Oproti předchozím nahrávkám z desátých let, podpořeným často až funkovou rytmikou, se písničkář vrátil k průzračnějším, v podstatě folkovým či folkrockovým aranžmá bez přílišného zdobení. Navázal vlastně na zvukovou estetiku, jakou se proslavil na debutu Bushfire Fairytales z roku 2001. Byť samozřejmě nepopírá poučenost dalšími muzikantskými cestami.

Zachovat syrovost

„Většinou pracuji tak, že natočím pracovní verzi písně a tu pak dotvořím s muzikanty během postprodukce. Ale tentokrát demo verze, natočené na čtyřstopý magnetofon v domácím studiu, zůstaly v mnoha případech verzemi konečnými. Nechtěl jsem, aby se úpravami překryla původní syrovost,“ uvádí Johnson.

Přístup se osvědčil, poselství textů i melodií tak vytane nápadněji. Momenty, kdy původní domácí nahrávku Johnsonových kytar, piana, perkusí a zpěvu přece jen přizdobili přizvaní hudebníci a zvukově ošetřil producent Robbie Lackritz (známý studiovou prací pro Petera Gabriela či kanadskou indie rockovou zpěvačku Feist), přitom zajistí dostatek pestrosti. Kdo vyčítal písničkáři na předchozích titulech až přílišnou uhlazenost a příklon k popu, ztratil důvod k výtkám. Návrat „surfujícího písničkáře a ekologického aktivisty“ na scénu ik vlastním východiskům dává smysl.

Jack Johnson: All The Light Above It Too

Bushfire/Universal Music

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO