4. listopadu 2017 12:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

RECENZE: Počítač, nejlepší přítel člověka, není jen pro smradlavé ajťáky

Dojemný podivín. Petr Vaněk jako inženýr Stromšík. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dojemný podivín. Petr Vaněk jako inženýr Stromšík. | foto: 4+4 dny v pohybu

Představte si to, jdete na divadelní představení a ocitnete se v omšelé učebně, kde vás posadí ke stolečku s počítačem. Vepředu za velkým monitorem se skrývá muž, drmolí něco o prezenční listině a o neprůstřelném sklu, jež by nás mělo oddělovat.

Je to herec Petr Vaněk, pro kterého dramatik René Levínský napsal hru s názvem Úvod do práce s počítačem (Rekvalifikační kurz Úřadu práce MČ Praha 9). Nejste tedy divákem, stáváte se účastníkem kurzu, jejž vede podivný ajťák. Počítači říká PC a vezme to pěkně od začátku – tedy od jednoúčelového tlačítka, kterým stroj zapneme.

V tomto ironickém duchu se nese celé monodrama. Inženýr Jaroslav Stromšík sice trpí sociofobií, ale vypoví toho o sobě dost a v přestávkách své zpovědi vysvětluje, jak se používá myš. Levínského inspiroval Michal Kolesa (zemřel v roce 2013), invalidní důchodce a hvězda českého internetu. Žil se svou matkou a psem, moc se nemyl, ale plavající ženy považoval za zázrak boží a volný čas trávil na internetových fórech.

To vše ve hře najdete, včetně nejpozoruhodnějších Kolesových vyjádření, která si Levínský vypůjčil a podle svého upravil: „Máma říká, že nesmrdíme. Holky třebas tvrdily, že se myjí každý den, ale nějaký důkaz nepřinesly. Já bez důkazu nevěřím.“ Podstatný je zde především fenomén, kdy se privátní dostává do veřejného prostoru a jedinec se stává ještě více vyděděným. Ale co je na Levínského dramatickém počinu nejvzácnější – je i něžný a poetický: „Bůh neháže kostky / řekl Einstein / teorie musí být prostá a krásná / jako haiku / jen tak může být pravdivá.“

Režisérka Johana Švarcová Stromšíkův monolog oživuje kýčovitými grafickými prezentacemi nebo je frekventantům dovoleno vyplnit vtipné dotazníky, a dokonce si zahrát starou japonskou kultovku Pac-Man. Někdy diváci v zápalu hry Stromšíkovu zpověď přeruší dotazy, Vaněk však pohotově reaguje ve smyslu – takto se může zeptat jenom žena, přeformulujte otázku –a podobně, takže kontakt stejně nenavážou. Bylo by to zbytečné, i tak (nebo právě proto) je Úvod do práce s počítačem nebývale humorný rekvalifikační kurz. A Petr Vaněk je excelentní jako autistický mimoň, v jeho herectví však cítíte obrovský soucit a pochopení. Škoda jen konce představení, který působil trochu nezřetelně, až rozbředle. Stromšík totiž splynul se svým strojem a dostal se do svého vysněného světa...

Úvod do práce s počítačem byl uveden v rámci progresivního mezinárodního festivalu 4+4 dny v pohybu v Kasárnách Karlín. (A v únoru tohoto roku měla na Vltavě premiéru rozhlasová inscenace s názvem Rekvalifikační kurz, taktéž v režii Johany Švarcové.) Reprízy divadelní inscenace zatím naplánovány nejsou, ale jistě se najde příležitost k dalším uvedením. Byla by velká škoda, kdyby tento počin „nového“ divadla nenavštívili další účastníci školení.

René Levínský: Úvod do práce s  počítačem

Režie: Johana Švarcová

Výprava: Adriana Černá