Co je tajemstvím výstavy, která dnes návštěvuje přes milion lidí z celého světa? Documenta je plná kontrastů a zlomů, které odrážejí různé umělecké a kurátorské postoje, filozofie a teorie i politické a společenské proudy doby. Jedinou institucí srovnatelného významu na světě je Benátské bienále.
Danuše Siering |
Přesto na tento ročník umělecký svět jen tak nezapomene. Místo známých jmen pozval indonéský kurátorský kolektiv Ruangrupa především neznámé umělecké kolektivy. První skandál byl na světě hned se zahájením výstavy: masivní obvinění z antisemitismu bylo vzneseno proti velkoplošnému transparentu na kasselském náměstí. Je zde zobrazen muž v nejasně definovaném „židovském klobouku“ s runami SS, má kudrlinky na spáncích, krví podlité oči, špičaté zuby a rozeklaný jazyk. Další motiv zobrazuje vojáka s prasečím obličejem, který má na hlavě šátek s Davidovou hvězdou a přilbu s nápisem „Mossad“.
„Podle mého názoru se jedná o antisemitský obraz,“ uvedla krátce na to spolková ministryně kultury Claudia Rothová (Zelení). Transparent byl - k velkému nepochopení umělců - zcela zakryt černou látkou. Krátce na to byla ředitelka documenty Dr. Sabine Schormannová na její žádost zproštěna své funkce.

První skandál byl na světě hned se zahájením výstavy: masivní obvinění z antisemitismu bylo vzneseno proti velkoplošnému transparentu na kasselském náměstí. Je zde zobrazen muž v nejasně definovaném „židovském klobouku“ s runami SS, má kudrlinky na spáncích, krví podlité oči, špičaté zuby a rozeklaný jazyk.
Mezinárodní osvětimský výbor IAK mezitím vyzval k dialogu s umělci. „Je nejvyšší čas zahájit rozhovory a vyslechnout umělce, z jakého pohledu na svět tyto obrazy vznikly. Ale také veřejně vysvětlit, proč se zde tyto obrazy setkávají s odporem a odmítnutím,“ vysvětlil výkonný viceprezident výboru Christoph Heubner. Otázkou zůstává, zda umělci k takové konfrontaci ještě vůbec dostanou šanci. Jak ukazuje dnešní vývoj, je jednodušší do diskusí se vůbec nepouštět a kontroverzní umění raději neprezentovat veřejnosti vůbec.
Na to byl v Berlíně založen start-up The Impact Company, který již předem má vyloučit v umění všechny negativní vlivy - rasismus, antisemitismus, sexismus, diskriminaci apod. Ne kurátor, ne intendant tak bude zodpovědný za korektnost programu, ale začínající poradenská firma. Zakladatelé vyzdvihují, že jsou lidé s migračním pozadím a do témat jako strategické poradenství, oslovování cílových skupin, zvyšování výkonnosti, odolnost trhu, tak vnášejí i své životní zkušenosti.
Pro kultovní divadlo Berliner Ensamble, založené Bertoltem Brechtem 1949, již vypracovali dvě rasová a mocensko-kritická hodnocení: Rastrem neprošel Goldoniho Sluha dvou pánů a Čechova Čajka. A já naivně myslela, že téma diverzity a inkluze je dnes důležitější než kdykoliv jindy! U strachu, jak neudělat chybu, se pak vnucuje otázka: Kde začíná a kde končí bezohlednost, která porušuje důstojnost a autonomii umění?
Shakespearovo dílo je nejen obdivováno, ale již mnohokrát procházelo perem kontrolora. Možná, že do budoucna to nebude dostatečné. Stáhnenme Othella z programu nebo ho bude hrát v budoucnu běloch? Otázkou zůstává, zda se ale Desdemona do bílé housky zamiluje (To je v Německu klasické označení barevných lidí pro bělochy). Nejistého vidím i Hamleta. Až se bude ptát, zda být či nebýt, může mu být diagnistikována psychická nezralost. Vítejte v Bohnicích!