5. srpna 2014 6:00 Lidovky.cz > Relax > Design

Designová kola? Češi je vyrábí ze dřeva i s obří taškou

Kolo s dřevěným ráměm Samorost. Využito je akátové dřevo. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kolo s dřevěným ráměm Samorost. Využito je akátové dřevo. | foto: Samorost

PLZEŇ Co Čech, to cyklista. Chtělo by se říci po masivním rozvoji městské cyklistiky. Nejenže je cyklistika na vzestupu, Češi se rovnou vrhli i na navrhování kol. S důrazem na design. Po masivní vlně horských kol z devadesátých let či retro vlně Favoritů a Festek z posledních let jsou aktuálně na vzestupu moderní kola designová. Mimo jiné ze dřeva.

Alespoň takové jsou ambice českých designérů, kteří připravili rám kola ze dřeva. Pojmenovali jej symbolicky Samorost. Plzeňská značka k tomu využívá akátové dřevo.

Jak sami tvůrci tvrdí, dřevo má pro výrobu kol ideální technické vlastnosti - nadčasový design, unikátní strukturu a v neposlední řadě jde o materiál přátelský k životnímu prostředí. Navíc dřevo lépe pohlcuje nárazy než například karbon, tedy jeden z typických materiálů výrobců kol.

Detail dřevěného rámu pro kolo. Nevrhli jej čeští designéři.

Detail dřevěného rámu pro kolo. Nevrhli jej čeští designéři.

Proč právě akát? Akátové dřevo výrazně předčí ostatní dřeviny v rovnovážném poměru pružnosti, houževnatosti, tvrdosti a lépe tak odolává nárazům a dynamickým silám. Plzeňský výrobce nechal různé dřeviny testovat ve spolupráci s Technickou univerzitou v Grazu. Navíc již v historii bylo akátové dřevo využíváno na výrobu luků či loukoťových kol.

Kolo s obří taškou

S rostoucí oblibou městské turistiky vznikají i návrhy na praktické přesuny, tedy s velkou taškou nejen na nákup, ale i na počítač a další věci do školy či do práce. Obdobný nápad měl i Tomáš Varga z pražské UMPRUM. Jeho kolo DownTown totiž akcentuje právě obří tašku.

Městské kolo DownTown, které navrhl designér Tomáš Varga. Spolupracovalo na něm...

Městské kolo DownTown, které navrhl designér Tomáš Varga. Spolupracovalo na něm...

Downtown funkci převozu a pohodlnou jízdu propojuje do jednoho celku. Váha a bezpečné uložení těžké tašky je tady nesena a chráněna přímo v rámu kola. Přesněji v jeho těžišti, kde obratnou jízdu po městě nijak neovlivňuje. Další výhodou je různá variabilita velikostí, barev a materiálů tašky.

Kolo zatím existuje jen jako prototyp. Na svoji sériovou výrobu teprve čeká. Varga na jeho návrhu pracoval tři roky, mimo jiné na něm spolupracoval Michal Froněk ze studia Olgoj Chorchoj.

„Mou ambicí je, aby se z kola Downtown stal sériově vyráběný produkt. Vyráběný v celé České republice, ale i mimo česká města. Cílem projektu je kolo zrealizovat do profesionálního funkčního prototypu, který mi umožní koncept prezentovat před tuzemskými investory a výrobci. I po třech letech vývoje věřím v jeho jednoduchý a efektivní potenciál, jak učinit jízdu po městě pohodlnou, praktickou a atraktivnější,“ komentoval své plány Varga.

tohTomáš Holý

Najdete na Lidovky.cz