130 let
Tvorba Carla Auböcka

Tvorba Carla Auböcka | foto: Werkstaette Carl Auboeck

Doporučujeme

Dynastie Auböcků, téměř zapomenutá legenda vídeňského designu

USA
  •   6:00
Zapomenutá legenda vídeňského designu a uměleckého řemesla se po více než půlstoletí opět dočkává pozornosti po celém světě. Tvorba Carla Auböcka a jeho stejnojmenného kreativního klanu se v posledních letech stala vyhledávanou sběratelskou raritou.

Vídeň je slavná především svou secesní architekturou a uměleckým řemeslem počátku minulého století. Tehdy veměstě dosáhlo mezinárodního věhlasu mnoho architektů a designérů z okruhu historicky významných Wiener Werkstätte včetně Josefa Hoffmanna, Kolomana Mosera, Adolfa Loose či Oswalda Haerdtla. Na dekorativní a zároveň přísně geometrický přístup k designu předmětů vídeňské secese navázal již ve dvacátých letech Carl Auböck, zakladatel rodinné značky na výrobu drobných kovových předmětů a dekorací.

Byl to však až jeho syn, Carl Auböck II, který během třicátých let změnil konvenční produkci artdecových předmětů svého otce a rodinné značce vytyčil zcela nový avantgardní směr.

Poválečný rozkvět

Ten se ve své celistvé kráse prosadil až o několik let později v době poválečné. Dobový optimismus a principy mezinárodního modernismu přijal ve své tvorbě dekorativních předmětů právě i Carl Auböck II a jeho značka začala prosperovat a prodávat vše od drobných užitných předmětů, jako byly otvíráky na pivo, stojánky na knihy, misky či vázy, až po svítidla a drobný experimentální nábytek. Tvorba Carla Auböcka II dostala během padesátých let svůj nezaměnitelný charakter. Dekor se v ní propojil s precizním zpracováním materiálů, především ušlechtilých kovů, formální pitoreskností a nakonec ojedinělým smyslem pro humor. Otvíráky ve tvaru lidských ručiček, figurativní sošky, které pouhým pootočením změní svůj výraz z pesimistického na optimistický, nebo svícny s integrovanými stínidly vyrobenými z vyleštěné rohoviny... To jsou jen některé příklady ze stovek rozmanitých návrhů Carla Auböcka II a jeho dílny.

Tvorba Carla Auböcka

Ve své produkci spojila Auböckova dílna inspiraci předválečným surrealismem s organickou modernou i lidovým uměním či kýčem. Dnes jsou slavné také jeho ojedinělé návrhy, které přímo reagovaly na poválečnou dobu a její společnost. Tvůrce je například autorem minimalistické vázy pro jednu květinu, která byla inspirována faktem, že v padesátých letech byl celý pugét květin velmi drahou záležitostí a jen tak někdo si ho nemohl dovolit. Jeho slavné nízké stolky jsou zase tvořeny surovými kusy dřeva, které designér často sbíral na březích Dunaje při svých oblíbených procházkách. V konvičkách nebo stojáncích na noviny tvůrce pro změnu mistrně kombinoval mosazné konstrukce s proutím nebo kůží a vytvářel mimořádně elegantní formy každodenní potřeby. Samostatnou kapitolu pak tvoří svítidla: subtilní objekty z drátů, plechu nebo barevného plátna, jejichž světelné kvality a možnosti se daly nastavovat rafinovanými mechanickými systémy.

Na tvorbu svého otce navázal i další Carl v řadě a v šedesátých a sedmdesátých letech posunul produkci značky novým směrem blíže k sériové průmyslové produkci, racionalismu a dobové přísnosti. Vyplývalo to z přirozeného výtvarného přístupu třetího z rodu Auböcků, který studoval a po většinu svého života se věnoval především architektuře. I přesto, že objekty značky Auböck v té době ztratily svůj intuitivní základ i typický formální humor Carla II, na stranu druhou produkci obohatily aktuálními experimenty a radikálnějším geometrickým uvažováním.

Návrat na scénu

Poté co se na produkci vídeňské dílny v průběhu devadesátých let zapomnělo, začaly se unikátní dekorativní objekty Carla Auböcka II postupně objevovat v nabídkách prestižních aukčních domů i světově uznávaných galerií.

Zatímco se o historické artefakty rozhořel neúprosný boj mezi sběrateli, čtvrtý z rodu Auböcků, jak jinak než s křestním jménem Carl, se rozhodl sumarizovat odkaz své rodinné tradice. V původních prostorách firmy začal uspořádávat archiv a obnovil produkci některých ikonických, ale i zapomenutých tvarů.

Nově vyráběné předměty se dostaly do obchodů s designem v Londýně, New Yorku i Los Angeles a uspokojily tak poptávku modernistických fanoušků. Ve stejně době o tvorbu polozapomenuté dílny projevil zájem také newyorský galerista Patrick Parrish, který ve své galerii Mondo Cane připravil první soubornou výstavu tvorby značky Carl Auböck v USA. Svou vášeň pro tuto svéráznou tvůrčí rodinu ještě zpečetil minulý rok, když ve spolupráci s nakladatelstvím power House Books, fotografem Clemencem Koisem a majitelem concept storu Project No.8Brianem Janusiakem vydal obsáhlou obrazovou knihu obsahující desítky detailních fotografií tvorby Carla Auböcka II jako jednoho z nejoriginálnějších mistrů mezinárodního modernismu a zároveň zásadního představitele vídeňského výtvarného genia loci.

Autoři: Lidové noviny