Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Nové brýle? Většinu značek vyrábějí v jedné továrně

Design

  7:39
Trh je plný nejrůznějších typů brýlí - ať už slunečních, nebo dioptrických. Najdete je v optikách i na pultech luxusních butiků od Chanelu přes Pradu až po Tiffany & Co. Každé mají nezaměnitelný styl, a přesto se za nimi ukrývá tajemství. Téměř 80 % z nich totiž vzniká v továrnách italské společnosti Luxottica

Ilustrační foto foto: Shutterstock

Někteří lidé sbírají hodinky, jiní plní své botníky stovkami párů bot. Já propadl brýlím. kterých jsem nashromáždil téměř dvacet. Z mé fascinace rozličnými tvary a barvami obrouček se stala doslova posedlost.

Když mi tedy na stole přistála pozvánka od společnosti Luxottica na představení nové kolekce brýlí Michael Kors, neváhal jsem ani minutu. Ačkoliv se ve světě módy pohybuji zhruba devět let a jméno společnosti Luxottica jsem už zaslechl, do chvíle, než jsem navštívil její varšavský showroom, jsem neměl ani nejmenší tušení, o jaký gigant se jedná.

Ray-Ban i Miu Miu

Je lednové dopoledne a já stojím před majestátní budovou Ufficio Primo v centru Varšavy, která mezi moderními věžáky působí jako zářivý diamant. Byla postavena v 50. letech a původně měla sloužit jako sídlo polského parlamentu. Dnes patří Janu Kulczykovi, nejbohatšímu Polákovi, který ji nechal zrekonstruovat, a umocnil tak její původní inspiraci italskou renesancí. Není náhoda, že právě tady sídlí polský showroom italské společnosti Luxottica, odkud se starají i o další evropské trhy - včetně toho českého. Na místě se setkávám s Iwonou Skolickou, marketingovou manažerkou společnosti Luxottica pro střední Evropu. „Máte hezké brýle,“ říká mi. „To je Armani?“ zkoumavě si prohlíží mé obroučky od kalifornské značky Garrett Leight.

Brýle ze starého skateboardu

Její jméno Iwoně nic neříká -zatím. Kalifornský výrobce totiž Luxottice, která se rozrůstá rychlostí světla, nepatří. Je však klidně možné, že se brzy součástí její rodiny stane. Jen za poslední dva roky si Luxottica do svého portfolia připsala tak prestižní značky jako Alain Mikli, Starck Eyes nebo nejnověji Michael Kors. Podepsala dokonce smlouvu se společností Google na výrobu jejich brýlí.

Snad aby PR manažerka omluvila fakt, že její oči nepotřebují žádné dioptrie, vytahuje z designové kabelky pouzdro s překrásnými brýlemi, jež zdobí logo Miu Miu. „Jste odvážná, že nosíte konkurenční brýle,“ říkám a Iwona se jen usmívá. Ví proč. Miu Miu je totiž jednou z více než dvaceti luxusních značek, jejichž brýle Luxottica v licenci vyrábí. Což se dozvídám až v Polsku.

Když vstoupím do prostorného showroomu v pátém patře budovy Ufficio Primo, nestačím se divit. Přímo přede mnou stojí obrovské pódium s elektrickou kytarou, která je součástí expozice značky Ray-Ban. Kromě notoricky známých modelů zde vidím i novinky, z nichž mne na první pohled uchvátily troje sluneční brýle vyrobené z džínoviny.

Brýle - ilustrační foto.

Po levé straně má své místo stojan s brýlemi Chanel, Armani a Persol, vpravo zase kolekce Vogue Eyewear, Dolce & Gabbana, Prada či Versace. Jde přitom jen o hrstku produktů tvořící bohaté portfolio italské firmy, kterou v roce 1961 založil milánský nástrojář Leonardo Del Vecchio a během čtyřiapadesáti let z ní vybudoval největšího výrobce obrouček brýlí na světě s ročním obratem přes 7,3 miliardy eur.

Vstup na burzu

Centrála společnosti Luxottica sídlí v Miláně. Původní a dodnes funkční továrna se nachází o něco východněji, v horském městečku Agordo ležícím zhruba 100 kilometrů od Benátek. Právě zde vznikly v roce 1967 první kompletní brýle značky Luxottica. Ačkoliv se společnost během let stále rozrůstala, skutečný zlom přišel až na přelomu 80. a 90. let, kdy získala licenci na výrobu brýlí pro značku Armani a vstoupila na newyorskou burzu. Tímto krokem Leonardo Del Vecchio (mimochodem, je to druhý nejbohatší Ital) získal potřebné finance k dalšímu rozvoji. V roce 1990 koupil americkou značku Vogue Eyewear, o pět let později legendární italský Persol (zal. 1917) a v roce 1999 americkou legendu RayBan. Tu proslavili nejen hollywoodští herci jako James Dean, Peter Fonda či Tom Cruise, ale i rockové legendy nebo američtí prezidenti. „Ray-Ban je naše dlouhodobě nejprodávanější značka. Celosvětově tvoří 20 % našich prodejů, z toho zhruba 15 % patří legendárnímu modelu Wayfarer,“ říká Iwona Skolicka.

Dalším zásadním milníkem byla v roce 2001 koupě sítě obchodů Sunglass Hut, která má více než 2000 poboček ve 20 zemích světa. Luxottica za ni zaplatila 653 milionů dolarů. Následná akvizice společnosti Oakley (značka sportovních brýlí, pod niž spadá i módní brýlová značka Oliver People) za 210 milionů dolarů v roce 2011 byla už jen nepatrným výdajem. Sunglass Hut není jedinou sítí prodejen, která pod křídla společnosti Luxottica patří. Jejich brýle si můžete pořídit ve více než 7000 prodejnách po celém světě - a to nepočítám soukromé optiky a butiky luxusních značek, pro které Luxottica brýle vyrábí.

Licenční smlouvy

Právě brýle vyráběné v licenci jsou velmi zajímavou kapitolou. Kromě značky Armani či Miu Miu sem patří i Bulgari, Burberry, Chanel, Dolce & Gabbana, DKNY, Paul Smith, Prada, Ralph Lauren, Stella McCartney, Versace nebo třeba Tiffany & Co. Nenechte se mýlit, ani brýle dalších luxusních značek, které v tomto výčtu nenajdete, si většinou módní domy nevyrábějí samy. Třeba největší konkurent společnosti Luxottica - Safilo Group -má na svědomí brýle pro Dior, Fendi, Gucci, Marc Jacobs, Jimmy Choo, Saint Laurent Paris a mnoho dalších. Co tedy mají módní značky s těmito brýlemi společného? „Luxottica pravidelně dostává nejrůznější skici a nápady přímo z módních domů.

Výsledný produkt by měl být v harmonii s jejich aktuální kolekcí. Například u Bulgari jsme zvyklí, že dostáváme vzorky prstenů, přívěsků, náušnic a na jejich základě naši designéři tvoří obroučky. Samozřejmě je také důležité přihlédnout k poptávce na trhu,“ říká Iwona Skolicka a doplňuje, že proces od návrhu po finální produkt trvá zhruba rok. Součástí licenčních smluv s módními značkami jsou kromě jednorázové částky za pronájem licence na několik let také procenta z prodeje (5-14 %) a marketingový poplatek (5-10 %), které Luxottica módním značkám odvádí.

Když si uvědomíte, že brýle Dolce & Gabbana se prodávají klidně i za několik desítek tisíc korun, rozhodně nejde o malé částky. Většina ze 150 000 brýlí, které každý den opustí distribuční centrum společnosti Luxottica, je vyráběna v italských továrnách, některé však vznikají i ve Spojných státech. „Luxottica má mnoho továren a v každé z nich se většinou vyrábí více značek. Existují i takové, které se specializují na kovové či acetátové obroučky,“ líčí marketingová manažerka.

Dřevěné brýle.

Vlastní továrnu v městečku Lauriano nedaleko Turína má Persol, jedna z mála značek z portfolia Luxotticy, pro kterou se brýle vyrábějí ručně. Právě v této továrně vzniká také speciální edice dioptrických brýlí Prada Journal, jež se od ostatních brýlí Prada liší právě způsobem výroby. Plný nových a nečekaných informací opouštím varšavský showroom a přesouvám se o pár desítek kilometrů na východ, kde má ještě ten samý večer proběhnout večírek spojený s představením nové kolekce Michael Kors - poprvé vyprodukované designéry společnosti Luxottica.

Rozdíl od pár let starých brýlí, pod které se podepsal sám návrhář, byste však hledali marně. Na prezentaci brýle skvěle doplňují kabelky a drobné doplňky z Korsovy aktuální kolekce. Obchodníci se před nimi tlačí a snaží se pro své zákazníky vybrat a okamžitě objednat ty nejlepší. Následná večeře se nese v okázalém duchu reklamních kampaní slavného Američana, jenž je tím jediným, kdo na prezentaci chybí. O půlnoci party završuje záplava zlatých konfet padajících na taneční parket a o pár dní později už se z distribučního centra společnosti Luxottica vypravují první bedny plné brýlí s logem MK, které si na prezentaci objednali optici z celé střední Evropy. Možná je už zítra uvidíte ve své optice.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!