Čtvrtek 23. března 2023, svátek má Ivona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Design

Designéři by měli spolupracovat a podporovat se, říká organizátorka módních přehlídek a designových akcí

Veronika Poláková foto: Terezie Maršálková

Rozhovor
V zákulisí módních produkcí se pohybuje přes patnáct let, v poslední době se zaměřuje na lokální módu, tradiční řemeslo a český design. Vzbudit touhu po lokální tvorbě se snaží i v regionech. V březnu pořádá Fashion Show a Design Market v Sušici, v květnu se připravuje na Písecký víkend módy a designu. V rozhovoru Veronika Poláková popisuje, jak návrháři reagují na podobné akce a s čím se česká tvůrčí scéna pere nejvíce.
  5:00

Lidovky.cz: Produkci nejrůznějším akcím děláte přes 15 let, v posledních letech se však věnujete primárně akcím s udržitelnou módou a řemeslem. Jak tento obrat začal?
Začínali jsme jako malá modelingová agentura, která si produkovala vlastní akce – módní přehlídky, focení apod… Takže jsme se vždy točili okolo eventů zaměřených na módu. Přesun k udržitelné módě byl pozvolný a odvíjel se od toho, jak jsem se více a více seznamovala s módními návrháři, s problematikou udržitelnosti a začínala chápat textilní průmysl a jeho dopady v širším kontextu. Ale budu upřímná, velkou část svého života jsem si prostě kupovala, co mi přišlo hezké, a víc mě u oblečení nezajímalo.

Lidovky.cz: Jak vnímáte český trh s lokální módou? Dáváme přednost originálním kouskům, nebo stále chceme nosit loga světových značek? Důležité je, že zájem o lokální módu výrazně roste. I proto vzniká tolik nových českých značek. Jde bezesporu o pozitivní trend. Ale i mezi lokálními značkami jsou velké rozdíly, ať ve kvalitě provedení, nebo způsobech výroby, a ne všechny značky k tvorbě přistupují tak poctivě, jak by zákazník čekal.

Lidovky.cz: Je něco, na co u zákazníků lokální móda naráží?
Pro mnoho zákazníků je stále primární nízká cena a snadná dostupnost. Lokální móda bývá šitá v malých sériích, ručně a s ohledem na kvalitu materiálů a zpracování. Na ceny fast fashion se tak nelze nikdy dostat. Je nesmírně důležité vysvětlovat, z čeho se cena výsledného produktu skládá a proč nemůže stát tričko 100 Kč, když má být ušito dobře a za fér podmínek pro všechny.

A i když už není nakupování módních kousků od designérů otázkou elit, stále nejsou tyto modely dostupné na každém rohu. Navíc malé značky nemají často dobře nastavený marketing a objevit je může být i dost složité. Zákazníci jsou také zvyklí, že když po něčem zatouží, chtějí to hned. Ale na kvalitní produkty si leckdy musíme počkat.

Lidovky.cz: A jaká je aktuální situace mezi designery a návrháři? Dá se říct, co je pro ně tou největší výzvou, se kterou se často perou?
Velmi častým problémem je nedostatek švadlen a šicích dílen. Jako problematické vnímám také to, že si na sebe nakládají příliš mnoho. Často nejen navrhují, ale také šijí, dělají si marketing i prodej a v podstatě se snaží zvládnout to, co by mělo zastávat několik dalších lidí.

Lidovky.cz: Funguje mezi českými návrháři spolupráce?
U některých značek určitě ano. Ale v této oblasti vidím velké rezervy. Mnoho tvůrců se až úzkostlivě bojí o své know-how, má strach, že je bude někdo napodobovat, ukradne jim nápady nebo například kontakty na dodavatele materiálů. Myslím, že vzájemná podpora, dobře míněné rady a pomoc by mohly celý obor významně posouvat.

Když se dva designéři domluví na společném objednání většího množství látek, mohou je pořídit levněji a pomůže to oběma. Stejně tak společné focení nebo propagace. Samozřejmě nemluvím o přímé konkurenci. V edukování společnosti jsou všechny udržitelné značky společně a dává smysl se navzájem podpořit. A kdo bude chtít někoho kopírovat, tak si bohužel způsob stejně najde.

Lidovky.cz: Jaká prezentace podle vás návrhářům pomáhá nejvíce?
Móda je odrazem osobnosti a způsobem komunikace. Věřím, že funkčním modelem, jak podpořit české návrháře, bude právě i naše akce v Písku. Snažíme se nabídnout prodejní platformu v podobě marketu a zároveň značky zviditelnit v médiích a skrze spolupráce s fashion influencery. V Česku se doslova roztrhl pytel s různými prodejními markety, ale my vidíme přínos právě v kombinaci s kvalitně připravenou módní přehlídkou a propagační kampaní.

Lidovky.cz: V květnu pořádáte Písecký víkend módy a designu. Proč právě v Písku?
Písek je malebné město s mnohaletou textilní tradicí. Máme tu na co navazovat. Navíc nám dává smysl přinášet takovéto akce do regionů a seznamovat s výhodami kvalitního českého designu a řemesla i mimopražské.

Lidovky.cz: Součástí bude i velká módní přehlídka za účasti řady známých modelek a hereček. Jaký na to bývá ohlas na malém městě?
Díky známým jménům se nám daří na akci přilákat i návštěvníky, kteří se jinak o módu a udržitelnost tolik nezajímají. A to považuji za velmi důležité. Mohou se stát novými zákazníky.

Lidovky.cz: Podle jakých kritérií si své vystavovatele a návrháře na přehlídku vybíráte?
Oslovujeme značky, které se nám jednoduše líbí – co se týče estetické stránky a také způsobu, jakým fungují. Dbají na kvalitu, v jejich tvorbě je poctivost a zodpovědný přístup. Co se týče zapojení značek s přírodní kosmetikou, tak navázání spolupráce podléhá kurátorskému schválení mé kamarádky a odbornice na biokosmetiku Lucie van Koten.

Lidovky.cz: Na co se letos diváci mohou těšit?
Páteční večer bude patřit módní přehlídce. Na molu v netradičních rolích zazáří vedle modelek i známé herečky Natálie Halouzková, Michaela Tomešová nebo Tereza Vítů. Speciálním hostem je modelka a propagátorka udržitelného životního stylu Jitka Nováčková.

Známé tváře chtějí svou účastí podpořit české módní značky a poukázat obecně na téma udržitelnosti. Své kolekce představí Lay Sedláková, Dana Bezděková, Ecstatic, Bigbros, Cirkulo, Segriidentity, Tonak, JUSTLOVE label, Mybelka, Kaftanlicious, byMirasha a Šárka Strnadová. Sobotní design market zaplní Palackého sady stánky s módou, přírodní kosmetikou, keramikou, koženými a lněnými produkty, svíčkami a bytovým designem. Gastro zóna nabídne dobroty z lokálních surovin a Aperol chill out zónu. Připraven bude i bohatý doprovodný program včetně malých módních přehlídek, venkovního barber shopu, zábavných aktivit pro děti a dalších vystoupení. Písecký víkend módy a designu podpoří místní hospic Athelas a nadační fond Propolis 33. Pro přesný program doporučuji sledovat náš web.

Lidovky.cz: Do čeho vy sama – z české módy a designu – investujete nejvíce nebo nejraději?
Nedávno jsem si udělala radost dokonalým kabátem od nesmírně talentované designérky Lay Sedlákové. Co se týče módy, snažím se investovat do nadčasových kousků a pomalu si z nich skládám udržitelný šatník. Ale stále mám hodně co zlepšovat. Vedle módy miluji starožitný designový nábytek.

Jak naplno využít příspěvek od zdravotní pojišťovny?
Jak naplno využít příspěvek od zdravotní pojišťovny?

Připravit se na příchod miminka je poměrně náročné, a to i po finanční stránce. Věděli jste, že vám pomůže vaše zdravotní pojišťovna? Ta umožňuje...

Právě čtete

      Mohlo by vás zajímat