Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Design

České triko od umělé inteligence. Návrhářka popisuje, jak s digitální entitou navrhuje moderní módu

Svatební závoj - oděv na svatební den i noc foto: Archiv Lucie Markové

Rozhovor
Svou poslední kolekci vytvořila s pomocí umělé inteligence za víkend. Návrhářka Lucie Marková nové možnosti, které jí AI přináší, nadšeně vítá. „Většina věcí, které na webu prodávám, vznikla digitálním navrhováním. Když přijde objednávka, mohu model upravit v počítači. Zákaznice mi pošle své míry a já si upravím v počítači figurínu, velikost, střih a pošlu jí náhled, jak bude model vypadat v její velikosti. To je obrovská úspora času i peněz. A co si budeme povídat, je to udržitelnější způsob navrhování,“ říká v rozhovoru.
  16:00

Lidovky.cz: Jak digitální navrhování funguje? A kolik zabere času?
Je to obrovská úspora času a práce. Trvalo mi dlouho, než jsem se v tom naučila orientovat, protože těch programů je víc. A navíc teď se do toho ještě motá umělá intelligence. A to zamíchalo kartami kompletně. Nicméně to funguje tak, že si vymyslím nějaké šaty a nakreslím si je přímo ve 3D programu, kde v levé části vidím, jak vypadají na modelce, v pravé části si upravuju střih.

K tomu tam mám „živý mód“. Takže když vyberu material, vidím, jak se bude v prostoru a na těle „pohybovat“, jestli bude padat z ramen, například. Pak mohu stříh vytisknout a poslat do dílny. Nebo ho mohu překreslit na papír – záleží, jak je střih složitý. Největší výhodu spatřuji v tom, že vidím, jak budou šaty vypadat, když je udělám třeba o 5 cm kratší. To šetří peníze a čas. Když navrhuju šaty na míru, nemusím se s klientkou ani scházet. Úpravy můžeme dělat v počítači a posílat si mailem nebo přes WhatsApp.

Návrhářka a designérka Lucie Marková

Lidovky.cz: Mohla byste celý proces zjednodušeně popsat?
S radostí. Když vymyslím kolekci – naposledy teď kolkci triček, začnu na ní pracovat v 3D programu. Rozkreslím si střih, upravím si ho a vyberu si materiál. Pokud je to materiál, který neznám, tak ho objednám, abych ho měla v ruce a viděla, jestli je příjemný na dotek, nebo ne. Ve chvíli, kdy mám hotový střih a mám obrázek na úrovni fotky, už můžu pracovat i s AI. To znamená, že si můžu obrázek zadat do AI a vygenerovat si ho na modelce, podívat si, jak bude vypadat v různých situacích s různými dalšími outfity, jak s černými kalhotami, s džínami, můžu to doplnit čímkoliv, abych zachytila atmosféru. Pak přichází na řadu šití, abych měla model v ruce.

Většina věcí, které na webu prodávám, vznikla digitálním navrhováním. Když přijde objednávka, mohu model upravit v počítači. Zákaznice mi pošle své míry a já si upravím v počítači figurínu, velikost, střih a pošlu jí náhled, jak bude model vypadat v její velikosti. To je obrovská úspora času i peněz. A co si budeme povídat, je to udržitelnější způsob navrhování. A také levnější.

To, co nechápeme, může být krásné, děsivé nebo obojí. Musíme se rozhodnout, co vlastně cítíme a na to, co vidíme poprvé, si teprve vytvořit názor.

Lidovky.cz: Kdy jste začala používat moderní technologie a s jakými programy pracujete?
Asi před dvěma lety, když řádil covid. Byla jsem doma s malými dětmi, měla jsem málo času a přestala dojíždět do ateliéru. Už mi na to nezbývaly síly. Hledala jsem způsob, jak pokračovat v ateliérové práci a zároveň nemuset trávit tolik času šitím. Začala jsem používat speciální program na digitální navrhování, nejdřív s Clo 3D, pak jsem si začala hrát se Style 3D, s Photoshopem, s Illustratorem, s tím jsem pracovala už dřív, pak to byl celý balíček Adobe a pak přišel na řadu Daz a Blender. Dneska pracuju asi s 25 programy včetně programů, které nabízí AI. A stale se učím, je to proces.

Dřív jsem trávila skoro 10 hodin denně v ateliéru a od rána do večera šila. Od té doby, co se mi narodily děti, to nebylo možné. Digitalní navrhování mi umožňuje trávit více času doma.

Lidovky.cz: Svou poslední kolekci jste s pomocí AI vytvořila za víkend. Pakliže se práce návrhářů bude takto zrychlovat, nepůjde to proti trendu udržitelnosti?
Myslím si, že to bude právě naopak. Nebude nutné mít plné sklady a snažit se věci prodat, návrháři nebudou nuceni dělat slevové akce, aby uvolnili místo novým kolekcím. Zákazník se prostě podívá na web a hned vidí, co je návrhář schopen udělat, hned může vidět, jak bude model vypadat na jeho postavě. To je přece skvělé. Nebude nutné, aby oblečení z řetězců končilo na skládkách, tohle by mohla AI vyřešit.

Nemám takové obraty, abych si mohla dovolit experimentovat a nakupovat materiály a pak zkoušet a šít. Ale takhle mohu navrhovat, co chci. A buď se to líbit bude, nebo nebude. Prostě digitální navrhování dává tvůrci obrovskou možnost experimentovat, hrát si. A buď se oblečení někomu líbit bude, nebo nebude. To je v pořádku, ale nemusíte tolik investovat.

Lidovky.cz: Když navrhujete oblečení pomocí digitálních technologií, vnímáte ho stále jako „svoje“?
Rozumím tomu, na co se ptáte. Řada lidí to může vnímat podobně, že vlastně navrhář jen „něco“ zadá a vymyslí to celé AI. Taky jsem tak přemýšlela. Ale pravda to není. Skutečně velmi záleží na tom, co zadáte, aby to byl váš styl, a pak upravujete donekonečna, aby návrh odpovídal vašim požadavkům a tomu, co si představujete. Když jsem dávala dohromady poslední kolekci Nebula, vygenerovala jsem možná více než 300 návrhů. A výsledek? 22 modelů. Většina toho, co jsem udělala, skončila v koši právě proto, že neodpovídala představě, jakou jsem měla.

Lidovky.cz: Promítne se „ulehčení práce“ do finální ceny produktů?
V něčem ano, v něčem ne. Nemusím si třeba lámat hlavu s focením, mohu vidět to, co navrhnu, na modelce třeba uprostřed New Yorku. Můžu zákazníkovi dát lepší představu o tom, jak se má model nosit. Ale nakonec se to do ceny zase tak nepromítne, jde především o materiály, které používám, a ty jsou drahé.

Lidovky.cz: S jakými materiály nejčastěji pracujete? A zohledňuje AI i to?
Snažím se pracovat s materiály, které jsou na hraně technologického vývoje. To znamená s funkčními materiály na sport. Často to jsou materiály, které používají olympionici. Mým oblíbeným materiálem je oděvní prodyšný neopren nebo softshell. Pracuji s nejkvalitnější bavlnou na světě, která má snad všechny dostupné certifikáty. AI samozřejmě zohledňuje i materiál. To je velká výhoda. A já zadávám, jak si představuju, že to bude vypadat.

Lidovky.cz: Máte přehled, kolik českých návrhářů už se cestou digitálního navrhování vydalo?
Několik už ano, ale přesné číslo nejsem chopná říct. Něco jsem zahlédla i na Designbloku. To byla práce s 3D programem. Ale jedna známá mi říkala, že se 3D pracovala, ale rozhodla se pokračovat v klasické práci v ateliéru. Ono taky neznamená, že když něco děláte, hned se to povede. A těch programů musíte ovládat víc, jeden rozhodně nestačí. Když jsem začínala, pamatuji si, že mi skoro tři týdny trvalo „zavázat uzel“. Látka se mi v programu prostě neustále narovnávala a já z toho šílela. Myslím ale, že do deseti let se tímto směrem vydá většina návrhářů. Dnes už existuje mnoho návodů, jak na to.

Lidovky.cz: Co máte s AI v plánu nyní?
Zkouším toho více, pracuji na image fotkách, aby bylo vidět, jak moje nová kolekce funguje na modelech. Také bych chtěla s Ai vymyslet nějaký příběh – například, jak oblečení kombinovat, když jdete do práce a odpoledne do divadla či na nákup. A AI se pořád vyvíjí, uvidíme, co dokáže za další měsíc, jsem zvědavá.

Lidovky.cz: Myslíte, že má vaše práce specifika, která AI nikdy nepochopí?
To v tuhle chvíli neví nikdo. Právě proto, jak se AI vyvíjí rychle. Pracuju s umělou inteligencí v podstatě chvíli a vidím, jak se učí. A je čím dál chytřejší. Takže kdo ví. Jednou bude nabízet třeba I kreativní řešení.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!