Jan Kára a Jakub Bureš přišli s nápadem postavit loď z PET lahví loni na podzim. "Od listopadu jsme sbírali lahve v Nymburku. Na sídliště jsme dali kontejner s výzvou, aby lidé PET lahve nesešlapávali, ale dávali nám je. Letos v březnu už jich bylo dost," řekl Bureš.
Desetimetrové plavidlo je sestavené z více než 5000 lahví. Pohon lodi je lidská síla. Čtyři členové posádky šlapou, pátý je doprovází autem. "Je to takové šnečí tempo, stává se nám poměrně často, že lidé na procházce jsou rychlejší," doplnil Kára.
Loď má kompletní zázemí. "Kormidlo je svařené ze zbytků jízdních kol. Vlastně všechno, co jsme použili, byl odpad," řekl Kára. Součástí plavidla je i kajuta, ve které může celá posádka v případě nutnosti přespat. "Přes den funguje jako foliák, klidně se tam teplota vyšplhá na 42 stupňů, protože je celá přikrytá. Ale večer už to jde," doplnil Kára. Loď každý večer zakotví v některém z desítek přístavišť, které na Labi v posledních letech vznikly.
Podle původního plánu má loď doplout do Hamburku za měsíc. Posádka ale připouští, že plavba může trvat déle. "Museli bychom plout denně tak 30 kilometrů, zatím se nám daří tak 20, ale je to tím, že si z toho děláme výletní plavbu. Odhadem bychom mohli být v Hamburku v polovině srpna," uvedl Kára.
Co bude s lodí dál, není zatím jasné. "Nejlepší by bylo, kdybychom si ji mohli odtáhnout zpátky do Nymburka. Lidé se o ni zajímají a i my bychom ji chtěli využívat ještě k plavbě," dodal Kára. Druhou variantou je loď rozebrat. Posádka chce v německém přístavním městě strávit dva až tři dny. Plánuje mimo jiné zakopat i vzkaz pro příští generace.
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |