Středa 8. prosince 2021, svátek má Květoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Začala demolice mostu na Negrelliho viaduktu, Křižíkova ulice bude uzavřena

Design

  12:05
PRAHA - Od pátečního dopoledne je uzavřen průjezd Křižíkovou ulicí u metra Florenc kvůli demolici železničního mostu na Negrelliho viaduktu. Uzavírka pro pěší i auta potrvá do příští středy. V pátek začaly bagry pracovat na oddělení nosníků mostu, které od soboty začne postupně odstraňovat dvěstětunový jeřáb. Po demolici bude na stejném místě postaven nový most, hotový by měl být příští rok na jaře. Novinářům to v pátek řekli zástupci stavební firmy Hochtief a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která modernizaci viaduktu provádí.

Práce začaly v pátek v 10:00 dopoledne. foto: ČTK

Na mostu nad Křižíkovou ulicí se železnice rozděluje do dvou větví ve směrech na Masarykovo nádraží a do Vysočan. Podle Tomáše Vladíka ze stavební firmy Hochtief tak jde v podstatě o dva mosty, z nichž každý je složen ze železobetonových nosníků o délce 22 až 26 metrů. Je nutné je nejprve oddělit od sebe a od sobotu se budou postupně sundávat na zem, kde je rypadlo s hydraulickými nůžkami rozdělí na dva kusy. Následně se odvezou a zlikvidují.

„Předpokládáme, že každý den z následujících pěti sneseme sedm nosníků,“ uvedl Vladík. Poté firma ještě letos vybuduje novou ocelovou konstrukci, na kterou na jaře příštího roku osadí betonovou desku nového mostu.

Viadukt rozebírají bagry.
Negrelliho viadukt při bourání.

Podle zástupců firmy Hochtief by mělo jít o poslední část mostu, kterou je nutné úplně odstranit. Zbytek konstrukce se bude pouze sanovat. Pražané se tak nemusí bát dalších uzavírek, a to ani na karlínské straně, ani na pokračování viaduktu přes Štvanici do Holešovic.

Až do středečních 4:30 bude kvůli pracím uzavřen průjezd Křižíkovou ulicí. Oficiální objízdné trasy pro auta vedou ve směru na Žižkov přes Rohanské nábřeží, Těšnovský tunel a dále po magistrále. Chodci mohou staveniště obejít ulicemi Prvního pluku a Za Poříčskou branou. Změny se týkají i autobusových linek 135, 207, 908 a 909. Hochtief u staveniště ve směru od metra Florenc umístil stánek, kde budou pracovníci firmy poskytovat zájemcům informace.

I když Negrelliho viadukt byl uveden do provozu v roce 1850, odstraňovaná část je z roku 1955. Rekonstrukce celého 1110 metrů dlouhého viaduktu začala loni v létě a potrvá tři roky, stavebně ji zajišťuje sdružení firem Hochtief, Strabag a Avers. Loni pracovníci odstraňovali vestavby a přístavby viaduktu, sejmuli kolejový svršek a trakční vedení. Expertní Kloknerův ústav zároveň stále provádí diagnostické práce na klenbách. Viadukt, pojmenovaný po svém staviteli Aloisi Negrellim, je památkově chráněný.

Autor:

TEST: Hodinky místo mobilu děti pohlídají i zabaví

Premium Co umějí chytré hodinky se SIM kartou pro děti? Nahradí mobil. Dá se na ně dovolat a většinou i sledovat jejich polohu...

Opatření bojkotuje stále více lidí, cítí se podvedeni, říká psycholog

Premium Doba covidová je už dlouhá. Zatímco při první vlně epidemie byli lidé v Česku většinou ukázkově disciplinovaní, nyní je...

Velké dilema třetí dávky: míchat, či nemíchat vakcíny?

Premium Posilující dávka očkování naráží na možnost volby. Řada Čechů řeší, kterou vakcínou si nechat svoji imunitu proti...

Mohlo by vás zajímat