Na tento trend zareagoval americký prodejce Petco. Ten jako první z velkých obchodů zaměřených na domácí mazlíčky v USA tento týden oznámil, že přestane ve svých kamenných obchodech a na internetu prodávat krmivo pro kočky a psy s umělými barvivy, příchutěmi a konzervačními látkami, uvedla agentura AP.
Američané loni utratili za své domácí mazlíčky 69,5 miliardy USD (1,6 bilionu Kč). Meziročně to bylo o čtyři procenta více.
Potravinový analytik výzkumné společnosti Mintel John Owen upozorňuje, že krmivo pro domácí zvířata již dlouho napodobuje lidskou stravu. Například v roce 1959 bylo představeno krmivo s omáčkou Gravy Train pro psy, aby si i oni mohli užít této omáčky. Jak se chutě lidí stávají stále vytříbenější, odráží se to i v požadavcích na krmivo pro jejich miláčky, dodal Owen.
Pro psy je tak k dispozici mimo jiné krmivo organické, vegetariánské či bez lepku. Některé značky tvrdí, že napodobují stravu z minulosti a nabízejí třeba granule s příchutí zvěřiny nebo divočáků. Plechovky pro kočky obsahují africkou sladkovodní rybu tilapia, králíka či dýni.
Vzhledem k rostoucímu trendu dvě velké potravinářské společnosti, J.M. Smucker a General Mills, utratily na počátku letošního roku miliardy za koupi značek přírodního krmiva Nutrish a Blue Buffalo.
Owen dodává, že zájem o přírodní krmivo táhnou hlavně mladí lidé. A očekává, že tento trend dál poroste a povede i k „přírodnějším“ inovacím, jako syrové krmivo sušené mrazem.
Firma Petco uvedla, že většina krmiva, které nyní prodává, neobsahuje umělé přísady. Přesto se domnívá, že změna není zanedbatelná. Ročně prodá krmivo pro kočky a psy s umělými přísadami za zhruba 100 milionů USD. Krmení s těmito přísadami chce začít stahovat z nabídky od ledna. Někteří dodavatelé se rozhodli krmivo upravit, jiní se rozhodli, že již nebudou své krmivo v obchodech Petco prodávat. Veškeré krmivo s umělými přísadami, které se neprodá do května, firma věnuje zvířecím útulkům.
Petco rovněž plánuje rozšířit zákaz umělých přísad také u krmení pro další domácí zvířata, řekl agentuře AP generální ředitel Ron Coughlin.