Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Čekstajl

A je to tu zas. Trend „bosé obuvi“ dovádí některé značky do extrému

Prstík po prstíku. Trend lehkého obutí odstartoval před dvěma lety dům Balenciaga. Nyní ho následují značky The Row nebo Proenza Schouler. foto: JONAS GUSTAVSSON / PROENZA SCHOULER

Jsou to už dva roky, co módní průmysl pozvedl obočí nad spoluprací značky Balenciaga a italského výrobce prstové obuvi Vibram. Jejich společně vytvořené dílo padlo na nohu jako rukavice, končetinám dovolovalo volný pohyb a módní dům, jemuž velí návrhář Demna Gvasalia, k botám nabízel i speciální pětiprsté ponožky.
  10:00

Tehdy se zdálo, že jak trend bosé obuvi přišel, tak stejně rychle odejde. Ovšem teď to vypadá, že jsme se v něm spletli stejně jako v roce 2020 v covidu-19. Už je tu zas!

Zatímco tehdy se značka Balenciaga inspirovala obuví pro horolezce, s podzimem nám návrháři servírují bosé boty s obrysy baletních piškotů. S minimem materiálu a tenkou podešví vyhlíží takové ťapky velmi nenápadně. Čím víc ale divák zkoumá, zda je nositel obut nebo skutečně bos, tím více pozornosti na sebe poutají.

Prstík po prstíku. Trend lehkého obutí odstartoval před dvěma lety dům Balenciaga. Nyní ho následují značky The Row nebo Proenza Schouler.

Pionýrkami v trendu bosého obutí jsou též dvojčata Olsenova, seriálové hvězdy Ashley a Mary-Kate, která pověsila úspěšnou hereckou kariéru na hřebík a od roku 2006 se věnují své luxusní značce The Row. Minimalistická obuv z jejich ateliéru vyhlíží stejně, jako kdybyste si na vaše oblíbené ponožky přilepili lehkou podrážku. A s podzimem přišla Olsenova dvojčata s pre-fall kolekcí, v níž zákazníkovi nabízí, aby vykročil prvním mrazíkům vstříc v kožených žabkách. Bez obav – zima by mu být neměla, neboť součástí lehkého obutí jsou i japonské ponožky tabi.

Trend „obut a přesto bosý“ nedávno posunula o příčku výš značka Proenza Schouler, která se pokusila navrhnout téměř neviditelné boty. Kreativní návrháři McCollough a Hernandez stvořili kožené nazouváky, spadající snad do kategorie balerín, které jsou formované jako druhá kůže včetně vytvarovaného každého prstu na noze zvlášť. Ušity z jehněčí kůže a v černé barvě zcela splývají s černou punčochou a absolutně neruší celkový outfit, ať chce zákaznice vyrazit v šatech nebo kalhotovém kostýmu. Vlastně by byly zcela nenápadné, kdyby je designéři neobdařili výrazně bílým vytahovacím ouškem na patě.

Zda takové ťapky splňují požadavky barefoot obutí, není jisté. Zatím jen víme, že jejich pořizovací cena je více než 12 tisíc korun a že jsou zřejmě reakcí na vlnu domácího obutí, po níž se zvedla poptávka v době homeofficů, karantén a lockdownů. Když už jsme vzali za své pantofle, které jsme měli doma schované pro návštěvy, a pořídili si i trendy chlupaté bačkory, co nyní dát domácímu pohodlí trochu stylu?

Chodit doma v lehkých kožených botách není v české kotlině zvykem. K čemu nás ale zatím nedonutily módní trendy, přinutí nás možná brzy frišných osmnáct stupňů Celsia v našich obývácích.