Neděle 19. května 2024, svátek má Ivo
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Móda

Modro-žlutá frčí. Kde končí dobrý úmysl a začíná prachobyčejný marketing?

Jeden pro Ukrajinu, jeden pro nás. Návštěvníci pařížského týdnu módy v modro-žlutých barvách. foto: Getty images

Než se z válečného stavu na Ukrajině vzpamatovala většina módních domů, muselo uběhnout několik dní. Velikáni jako Hermes, Chanel nebo Dior, řetězce Zara či H&M, ale i menší designérské značky jako maďarská Nanushka se nakonec přidaly k módnímu exodu z Ruska.
  14:00

Čekstajl tu není od toho, aby polemizoval nad tím, jak může přerušení prodeje luxusních kabelek pomoci ke složení zbraní. Je ale jasné, že módní značky nějaký postoj k válce zaujmout musely. Za tu dobu, co si Evropa užívala míru, jsme si totiž zvykli, že móda se hlasitě vyjadřuje k jakémukoli společenskému dění.

Když je potřeba podpořit LGBT komunitu, móda vytáhne duhové vlajky. Když svět ochromí covid-19, módní designéři sednou za šicí stroje, šijí roušky, a dokonce vyrábí i dezinfekci. Když stojíme před zánikem planety, móda neúnavně nabádá k menší spotřebě oblečení a recyklaci oděvů. Ale válka?! Té ještě marketingoví stratégové nečelili. Jenomže zákazník chce vědět, na čí straně jeho oblíbená značka stojí.

Asi si každý umíme představit šrumec, který v oděvních domech nastal, když padla otázka stáhnutí se z perspektivního ruského trhu. Zareagovat ale chtěli i menší výrobci, jejichž finanční zájmy za hranice Česka nesahají. Ti se často rozhodli pomoci přes své domácí zákazníky.

Jen během několika málo dní tak bylo možné koupit si tričko i šaty v barvách ukrajinské vlajky, náramek nebo dietní program se slevou, jejichž výtěžek nebo jeho část prodejce poslal na Ukrajinu.

Darovat veškeré vydělané peníze potřebným je jistě bohulibá věc. Ale nabádat k nákupu, z něhož jde na bojující a utíkající Ukrajince jen padesát korun či menší procento, už zavání vyděláváním na válce a připomíná scénu z populární pohádky S čerty nejsou žerty, v níž se zlaťáky z pekelného kabátu rozdávají do pytlů se slovy – jeden pro nás, jeden pro království. Jeden pro nás, jeden pro Ukrajinu?

Kde končí dobrý úmysl a začíná prachobyčejný marketing?

A proč bychom si vlastně v době válečného konfliktu měli kupovat nejen další hadřík do skříně, ale i pokojovou rostlinu nebo keramiku?! A neříkají takové nákupy mnohé nejen o značkách, ale i o nás – o zákaznících? Proč si potřebujeme koupit dobrý pocit zabalený do trička za tisícovku? Proč vynaložené peníze nepošleme na účet ukrajinské ambasády rovnou?

Čekstajl proto v této době velmi oceňuje přístup malé módní značky Myau: „Teď nemyslíme na nic jiného než na válku na Ukrajině a na to, že chceme všichni mír. Jako fyzické osoby se účastníme sbírek, zapojujeme se do aktivit v okolí a vůbec děláme vše, co je v našich silách. Zároveň nám nepřijde správné se tím chlubit, stejně jako nám přijde nepatřičné teď sdílet příspěvky s našimi šaty,“ vzkázala svým zákazníkům zakladatelka a designérka kazašského původu Assel Janischová.

Ze sociálních sítí se tak stáhla na dobu neurčitou, aby udělala prostor pro opravdu důležité zprávy.

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...