Tvar futuristických obrouček, které nechybí na žádné benzinové pumpě ani v regálech drogerií, sahá do aktuálně esteticky populárních osmdesátek. Značka Oakley, původní výrobce gripů pro motokrosaře, tehdy spojila síly s úspěšným americkým cyklistou Gregem LeMondem. Než totiž tento kalifornský rodák začal vyhrávat etapy Tour de France, nosili cyklisté sice velmi slušivé, ale pro pohyb na kole nepraktické pilotky.
Takzvané Oakley Eyeshades znamenaly v cyklistice revoluci. S jedním masivním sklem vypadaly jak ze sci-fi, až divně. Proto také sklidily kupu posměchu. Jenomže sportovci byli z jejich vzhledu rozpačití jen do té doby, než se s nimi poprvé svezli a zjistili, že jsou pro ně tyhle „mouchy“ jako dělané. Kolařské brýle od Oakley perfektně chránily tvář sportovce ujíždějícího ve velké rychlosti proti prachu, hmyzu, větru i slunci. A tak si Oakley Eyeshades získaly srdce všech pelotonů.
Jak se ale výsostně cyklistický doplněk dostal od sportovních výrobců přes pulty módních butiků až k lidem, kteří na kole vůbec nejezdí? Sportovních brýlí s černými nebo duhovými panoramatickými skly si všiml oděvní průmysl již před několika lety, a sice v době, kdy designéři zažehli jiskru takzvané cyklománie.
Psal se rok 2017, když módní tvůrce Virgil Abloh uctil dvacáté výročí smrti lady Di. Nejslavnější outfity princezny lidských srdcí tenkrát přepracoval a dal jim novou formu. Třeba Dianinu památnou kombinaci upnutých meruňkových šortek s mikinou a luxusní kabelkou, jak ji zachytili paparazzi na hotelovém parkovišti. Abloh tak vyslal na molo topmodelku Naomi Campbellovou v bílých cyklokraťasech a zadělal na hotové šílenství po elastických šortkách, které se dnes nosí jak k mikině, tak saku. Další cyklovýbava tak měla cestu na pulty butiků volnou.
Trend sportovních brýlí posvětila již před pěti lety další členka královské rodiny, překvapivě 67letá princezna Anne. Jediná dcera britské královny si tehdy vyšla na výstavu květin Chelsea Flower Show v Londýně oděna do bílého kabátu a hnědých lodiček, což neváhala doplnit o výrazný pár brýlí Adidas s růžově zatmavenými skly. Náhoda, nebo záměr? Jistý už je jen fakt, že Anny outfit tehdy zbořil internet a další hvězdy se na nastoleném trendu pouze svezly – britská zpěvačka Rita Orová, topmodelka Bella Hadidová i Kim Kardashianová s malou dcerou North.
Dnes aerodynamické brýle vyrábí nejen sportovní mohykáni jako Oakley, Nike nebo Puma, ale i domy Stella McCartney, Versace, Emporio Armani i Dior. A tak ať už letos trávíte dovolenou na kole nebo v kavárně, v cyklošortkách nebo v sukni, mohou vám duhové sportovní brýle dobře posloužit.