Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Móda

Narcis v obleku. Doma Lagerfelda obklopovaly divoké barvy a kýčovité „čunčurádičky“

Car odešel, silueta zůstává. Karl Lagerfeld ve slavné uniformě na přehlídce Chanel v roce 2018. Na kravatě nechybí brož s medailonkem milované kočky Choupette. foto: Profimedia

Najít, co postavě sluší, a vytvořit si zapamatovatelnou uniformu uměl módní návrhář Karl Lagerfeld mistrně. Černý oblek, bílá košile s vysokým límcem, sluneční brýle, bezprsté rukavice a vlasy svázané v gumičce se staly symbolickou siluetou tohoto prostořekého génia – oděvního designéra, fotografa, sběratele.
  5:00

Fanoušci, kteří by snad chtěli Karlův styl napodobit, mohou obdobné kožené kalhoty a vázanku `a la Lagerfeld snadno sehnat v jakémkoliv obchodě. Nebo si pořídit originál!

Síň Sotheby’s totiž tento týden pořádá již třetí a poslední aukci designérovy pozůstalosti, který zemřel v roce 2019 ve věku 85 let. Jeho vila z 18. století nedaleko Versailles, z níž se dědictví rozprodává, nabízí množství osobních i kuriózních artiklů. Kromě moderního nábytku tu jsou papírové vějíře, stohy vyšívaných ubrusů nebo sbírka reklamních plakátů na německé produkty. Návrhářovu kolekci iPodů doplňuje několik lahví červeného vína z roku 1993, kočičí doplňky Karlovy čtyřnohé společnice Choupette a samozřejmě poklady z designérovy skříně.

Udržují odkaz. Po smrti Coco Chanel převzal vedení značky světoznámý návrhář...

Uzmout kousek z osobního majetku návrháře, který navždy ovlivnil podobu domů Chanel a Fendi, může prakticky kdokoli. Vyvolávací ceny začínají na přátelských desítkách eur, za některé artikly ale síň požaduje i 80 tisíc eur. K těm nejžádanějším kouskům budou určitě patřit kožené rukavice, které strhly kupce i během předchozích aukcí v Monaku a Paříži. Jeden Lagerfeldův obdivovatel byl ochoten za pět párů tohoto symbolického doplňku zaplatit jeden milion korun.

Hamburský rodák nebyl přesvědčen o půvabu svých rukou, proto je na veřejnosti zakrýval rukavicemi. Aby v nich mohl pracovat a tvořit rychlé skici, nosil ty bezprsté.

Kožený doplněk se stal neodmyslitelnou součástí Lagerfeldovy siluety, z níž vybudoval popkulturní symbol. Postava drobného muže s culíkem byla použita na lahvích Coca Coly, plyšových medvědech, čajovém servisu a stala se i logem jeho vlastní módní značky.

Kořeny Karlova jednoduše rozpoznatelného vzhledu sahají do 70. let, kdy si poprvé svázal dlouhé vlasy do culíku a do smrti už účes nezměnil. Když se mu objevily šediny, schválně si na vlasy aplikoval bílý pudr. V roce 2002 shodil čtyřicet kilo jen proto, aby mohl nosit úzké obleky od návrháře Hediho Slimaneho. Módní car pak svou uniformu zdobil desítkami těžkých prstenů, perlovými náhrdelníky a štrasovými brožemi.

Oblékat se celá léta jen do upnuté černobílé uniformy může působit jako uvrhnutí se do vězení. Proč by se někdo dobrovolně zbavoval hry s barvami, vzory, zkoušením módních novinek? Probíhající aukce ale ukazuje, že návrhář byl narcis, kterého doma obklopovaly divoké barvy a kýčovité „čunčurádičky“. Kromě figurek vlastní osoby sbíral rokokové porcelánové postavičky, spal v hráškově zelené ložnici a své iPady odkládal na zářivě červené komody. Při probírání se takovou pozůstalostí působí Lagerfeldův komplet nikoli jako uniforma, ale spíše jako nudnější kostým někoho, kdo žil mnohem pestřejší život.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!