Pátek 3. dubna 2020svátek má Richard 9 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Bakterie život nezkracují

Náklad, který netíží? | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Náklad, který netíží? | foto:  Šimon, Lidové noviny

PRAHA Nečekané výsledky přinesl experiment, ve kterém vědci ověřovali, jak živočichům prospívá, když jejich těla očistí od vrstvy bakterií.

Jak stárneme, náš imunitní systém slábne a nabízí mikroskopickým vetřelcům stále prostor. Uvnitř těla i na jeho povrchu se nám množí stovky druhů neškodných bakterií. Nejsou s to vyvolat onemocnění. Vědci však byli přesvědčeni, že bakteriální záplava představuje pro organismus starších lidí významnou zátěž a zkracuje jim život.

Tým vědců vedený Johnem Towerem z University of Southern California v Los Angeles postavil tento předpoklad na hlavu. Kacířské závěry vyvozené z pokusů na muškách octomilkách zveřejnili Tower a spol. ve vědeckém časopise Cell Metabolism.

O titul nejčistější mouchy
Tower a jeho spolupracovníci zbavili vajíčka mušek octomilek všech bakterií důkladnou koupelí v roztoku antibiotik. Z takto očištěných vajíček pak vychovali ve sterilním prostředí octomilky, které nehostily žádné bakterie.

Mušky i nadále žily v prostředí bez bakterií a konzumovaly jenom sterilní potravu. Přesto nežily déle než mušky, které proti sílící bakteriální invazi nebyly žádným způsobem chráněny.

„Jak mušky stárnou, přibývá jim v těle i na těle bakterií. Předpokládali jsme, že to představuje pro mušky silný stres a že jim to zkrátí život. Na druhé straně, kdyby byly bakterie pro mušky prospěšné, pak by umíraly dřív naopak mušky zbavené mikrobů. Proto nás hodně překvapilo, že přítomnost bakterií neměla na délku života mušek vůbec žádný prokazatelný vliv,“ řekl v rozhovoru pro vědecký týdeník Nature Towerův spolupracovník Steven Finkel, který působí na téže univerzitě.

Stejně zaskočeni jsou výsledky kalifornských vědců i jejich kolegové. „Vědci se shodují v tom, že bakterie žijící v těle a na těle živočichů mohou mít na zdraví a život živočicha jak pozitivní tak i negativní dopad,“ řekl časopisu Nature mikrobiolog Jonathan Eisen z University of California v Davisu. „Fakt, že odstranění bakterií muškám dramaticky neprodloužilo život, mě dost zaskočil.“

Přesto není Eisen přesvědčen o tom, že by bakterie do délky života vůbec nijak nepromlouvaly. „Pokusy Towerova týmu prokázaly jen to, že za určitých podmínek na bakteriích nezáleží. Ale to neznamená, že to platí vždycky,“ říká americký mikrobiolog a nabádá k opatrnosti při vynášení definitivních soudů.

Dočkáme se dokonale čistých lidí?
Jaké lze ze studie na muškách vyvodit závěry o vlivu bakterií na délku lidského života? Odpověď na tuto otázku není jednoduchá. Lidem s postupujícím věkem sice přibývá v těle bakterií, ale nárůst není nijak dramatický.

S mnohem vyšší pravděpodobností dochází v lidském organismu postupem času ke změnám druhového složení bakteriální „zoo“. Některých bakterií přibývá, jiné naopak mizí.

Lékaři vědí, že postupujícím věkem stupá u člověka riziko zánětlivých onemocnění střev. To může mít na svědomí rozmach některých druhů bakterií.

Experiment na lidských dobrovolnících, který by tyto teorie potvrdil, nebo vyvrátil, nepřipadá v úvahu. Člověk potřebuje některé ze střevních bakterií pro správné trávení potravy. Pokusy, při kterých by lidé byli zbaveni střevní mikroflóry, by proto byly nutně neetické.

Utíkají z bytů a stěhují se na chaty. Bydlet tam lidé oficiálně nemohou