Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav

Devítitunový vládce dinosaurů

PRAHA - Tyranosaurus rex už není králem dinosaurů. Nové nálezy ukazují, že v Africe žijící masožraví spinosauři byli až o čtyři metry delší.

Spinosaurus foto: Reprofoto

Ještě před deseti lety se vědci domnívali, že největším suchozemským dravcem všech dob byl známý Tyranosaurus rex. Obludu dosahující velikosti až 13 metrů zpopularizovaly kresby Zdeňka Buriana i velkofilm Jurský park. V polovině devadesátých let se však objevila konkurence.

Nejprve archeologové na argentinských nalezištích našli pozůstatky po tvorovi, který dosahoval délky téměř čtrnácti metrů, o metr víc než tyranosaurus. Nový vládce dostal jméno gigantosaurus. Další nálezy a pečlivé rekonstrukce však ukazují, že ani gigantosaurus se velikostí ani hmotností nevyrovná spinosaurovi.

Rekordman ze Sahary
O existenci spinosaura vědci vědí už téměř sto let. Německý paleontolog Ernst Stromer objevil jeho kosti v Egyptě v roce 1912. Svůj nález pečlivě popsal a výsledky publikoval. Už tehdy vyslovil domněnku, že spinosauři byli největšími dravci všech dob. Nalezené kosti přechovávalo mnichovské muzeum.

V roce 1944, při spojeneckém náletu na bavorskou metropoli, dostalo muzeum zásah a kosti podlehly zkáze. Žádný další nalezený exemplář se původnímu Stromerovu objevu velikostí nevyrovnal, případně se podařilo najít pouze jednotlivé kosti. Proto se za největšího dravce po dlouhé roky považoval tyranosaurus.

Existenci spinosaura zaznamenali i filmaři a přidělili mu důležitou roli ve třetím pokračování již zmíněného Jurského parku. Nechali ho sice zaútočit na letadlo, ale i oni jeho velikost - na Hollywood poněkud netypicky -podcenili. Nové nálezy však potvrzují, že se Stromer opravdu nepletl. Italský paleontolog Cristiano Dal Sasso z přírodovědného muzea v Miláně spolu s kolegy analyzoval dvě části lebky spinosaura získané od italského sběratele. Vědci měli také doposud neidentifikované kosti zapůjčené z chicagské univerzity. Oba nálezy pocházejí z Maroka.

17 metrů od ocasu k čenichu
Měření ukázalo, že čelist spinosaura byla dlouhá 99 centimetrů. To odpovídá lebce o velikost 175 cm, informovali vědci ve specializovaném časopise Journal of Vertebrate Paleontology. Na základě známých údajů Dal Sasso vypočetl délku spinosaura na rekordních 17 metrů.

Hmotností by se vyrovnal běžnému městskému autobusu, dospělí jedinci vážili sedm až devět tun. Vzhledem k mocným předním končetinám (viz vedlejší text) a slušné pohyblivosti musel být postrachem všech tvorů obývajících Afriku před sto miliony let.