Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Mobilní reklama: krize, nebo konjunktura?

Věda

  6:00
Snížení příjmů z reklamy se v této době nevyhýbá žádnému médiu, nejcitlivěji ji však pociťují ty nejmladší kanály – mobilní telefony. Situace může být pro mobilní reklamu smrtící, ale také ji může výrazně pomoci.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Své plány s prodejem reklamy v mobilech přehodnotil minulý týden Vodafone. Ten svým vybraným zákazníkům (studentům) nabízel program, jehož prostřednictvím mohli odeslat až 600 bezplatných SMS denně – výměnou za sledování reklamy na displeji mobilního telefonu. Projekt se však v poslední době potýkal s nezájmem inzerentů, a tak Vodafone přistoupil k jeho plošnému zrušení, které proběhne 19. srpna.

Ironií je, že Česko bylo prvním trhem, kde Vodafone tuto službu spustil v pilotním projektu. „Mobilní reklamu, kterou jsme v ČR rozjížděli, za rok a půl už převzalo dalších 17 zemí, kde Vodafone působí. Budeme dále rozvíjet ty kanály, které jsou výhodné pro všechny strany – zákazníky, zadavatele i operátora,“ říká Tomáš Mátl, který ve Vodafonu vede oddělení mediálních řešení.

Snaha po lepším cílení
Naopak T-Mobile v tomto segmentu vidí velkou budoucnost – hlavně pro to, že reklamu na mobilech je možné velice snadno přesně zacílit: podle věku, bydliště, měsíční útraty za telefon a dalších sociologických údajů. To je přesně to, co si zadavatelé v dnešní době žádají – malé a lépe cílené kampaně.

T-Mobile prezentoval výsledky svého pilotního projektu, kdy pro 22 subjektů realizoval celkem 32 kampaní.

A jaké jsou výsledky? T-Mobile se chlubí hlavně jedním číslem: 2,72 %. Na tolik SMS/MMS zpráv podle něj uživatelé v pilotním provozu reagovali. Je to výrazně vyšší hodnota, než jakou poskytují například běžné bannery, jejichž účinnost se pohybuje okolo jedné desetiny procenta. U nejúspěšnější kampaně toto číslo činilo dokonce 11,78 %. I ta nejméně úspěšná kampaň pak měla ve srovnání s internetem nadprůměrný výsledek 0,29 %.

„Mobilní telefon je doposud velmi málo využívaný marketingový nástroj. Je přitom unikátní v tom, že je osobní, interaktivní a je vždy tam, kde je také jeho majitel," vysvětluje úspěch Michal Němec, ředitel portálových služeb T-Mobile a dodává: „Reklama zasílaná do mobilu dokáže na rozdíl od plošné inzerce v tisku či televizi přesně zasáhnout cílovou skupinu (žádné rtěnky pro muže a fotbalové dresy pro ženy...), nabídnout lidem relevantní sdělení a umožnit příjemci na reklamu okamžitě zareagovat. To jsou hlavní důvody, proč náš pilotní provoz potvrdil očekávanou vysokou úspěšnost mobilní reklamy.“

Pilotního provozu mobilní reklamy v síti T-Mobile se účastnili zástupci dvou cílových skupin. Bylo to 1 392 žen ve věku 26 až 50 let žijících ve městech a druhou, početnější skupinu, pak tvořilo 1 741 mladých lidí ve věku do 26 let. Těchto 3 133 zákazníků za účast v pilotu obdrželo volné SMS nebo volné minuty na volání nad rámec tarifu.

Na základě těchto výsledků T-Mobile vážně zvažuje ostrý start projektu na poslední čtvrtletí tohoto roku.

Má naději na úspěch?
Turbulentní prostředí, jaké nyní v reklamě panuje, zcela určitě otevírá prostor pro nové formáty. Reklama do mobilů se zdá být díky svému cílení velmi výhodná, ale v širším nasazení bude nutné zákazníkům nabídnout něco zajímavého na oplátku, aby dali k příjmu reklamy souhlas. Rentabilita takovéto kampaně pak může velmi rychle vzít za své.

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...