Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto

Na kůži nosíme zoo

PRAHA - Díky novým metodám genetické analýzy mají vědci lepší přehled o tom, jaké bakterie obývají povrch naší kůže. Mezi dvěma stovkami druhů našli dokonce osm procent zcela neznámých mikrobů.

Bakterie rodu Staphylococcus foto: Reprofoto

Bakterie hrají při ochraně lidské kůže, vůbec největšího orgánu těla, životně důležitou úlohu. Přesto kůže a její miniaturní obyvatelé zůstávají pro vědce z velké části neprobádaným světadílem. Výzkum se zatím soustředil na mikroby obývající střeva a ústní dutinu, kde je jejich počet největší.

Drobotina, s níž se kamarádíme

Každý z nás hostí v těle ohromné množství bakterií. Na každou buňku lidského těla připadá deset mikrobů. Mnoho z miniaturních návštěvníků přežívá i na povrchu. „Sčítání bakterií“, ke kterému američtí vědci využili nejnovějších metod genetiky, ukázalo, že na malém kousku kůže žijí stovky různých druhů. Mnoho z nich doposud nikdo neznal. Není však důvod k panice, říká vedoucí výzkumu Martin Blasser. S bakteriemi žije člověk odedávna a mnohé z nich jsou prospěšné. Nadměrná hygiena a snaha po vymýcení mikrobů by mohly zdraví pokožky ohrozit.

Výzkumníci z New York Medical School vedení mikrobiologem Martinem Blaserem se rozhodli využitím nejmodernějších metod zjistit, jaké druhy tvoří kožní mikroflóru. Odebrali šesti zdravým dobrovolníkům, třem mužům a třem ženám, vzorky kožní mikroflóry. Vědce zajímala místa nezasažená běžným mytím rukou, a proto stírali kůži na zápěstí a loktech.

Staří známí i úplní cizinci
Ze získaných vzorků izolovali ribozomální deoxiribonuklenovou kyselinu (rDNA) bakterií, které tuto část těla „obývají“. V rDNA pak vyhledávali úseky typické pro konkrétní druhy mikroorganismů. Po zhruba tři čtvrtě roku se experiment opakoval, a vědci tak mohli oddělit stálé obyvatele od náhodných návštěvníků.

První série testů odhalila 182 druhů bakterií, v druhé etapě jich přibylo dalších pětašedesát, uvádí se ve studii publikované v posledním čísle Proceedings of the National Academy of Sciences. Přes padesát procent mikroorganismů patřilo mezi běžné druhy jako Propionibacteria, Corynebacteria, Staphylococcus a Streptococcus.

„Na základě těchto údajů považujeme za pravděpodobné, že na kůži žije přibližně 250 druhů bakterií,“ uvedl Blaser. Přirovnání naší kůže k zoo tedy není příliš přehnané, neboť i dobré zahrady si vystačí se sto až dvěma sty druhy zvířat. Vzorky se u každého dobrovolníka velmi lišily. Společná byla jen zhruba jedna čtvrtina druhů. Ale celých osm procent druhů doposud nebylo popsáno v žádné vědecké studii.

Rozdílnost vzorků vědce udivila. „ Je to překvapení,“ řekl člen výzkumného týmu Zhan Gao, který se v zápětí pokusil o vysvětlení: „Výskyt mikroorganismů na povrchu těla ovlivňuje mnoho faktorů, například počasí, vystavení slunečním paprskům či druh použité kosmetiky.“

V další etapě se vědci zaměří na pacienty s ekzémy nebo s kožními chorobami, jako je lupénka. Chtějí zjistit, zda se mikrobi žijící na nemocné pokožce výrazně liší druhů sídlících na zdravé kůži.