Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav

V Číně objevili nové druhy prvohorních rostlin. Přispěli k tomu i Češi

PLZEŇ - Na terénním výzkumu vzácné lokality Wu-ta na severu Číny se podílejí špičkoví čeští paleontologové. Během nedávných prací na ploše 600 metrů čtverečních objevili nové druhy prvohorních rostlin, velké části určitých typů, o jejichž podobě se dosud diskutovalo, a dokonce i téměř celé anatomicky zachované rostliny.

Na terénním výzkumu vzácné lokality Wu-ta na severu Číny se podílejí špičkoví čeští paleontologové. Během nedávných prací na ploše 600 metrů čtverečních objevili nové druhy prvohorních rostlin, velké části určitých typů, o jejichž podobě se dosud diskutovalo, a dokonce i téměř celé anatomicky zachované rostliny. foto: ČTK

Kromě práce v terénu čínským kolegům pomáhají i s expozicí pro vznikající muzeum paleontologie ve městě Wu-chaj, řekl ČTK Josef Pšenička ze Západočeského muzea v Plzni, člen týmu.

„Povede-li se sjednotit všechny výzkumy od roku 2011, kdy se tam s nimi začalo, až do roku 2014, tak dostaneme ucelený obraz toho, jak vypadal prales v téhle oblasti v době nejspodnějšího permu,“ uvedl. Perm je perioda prvohor, trval před 280 až 225 miliony let.

Rostliny pohřbil na konci prvohor sopečný popel

Podle Pšenicky poskytne dosud prozkoumaná plocha o rozloze už více než 1000 metrů čtvereční dobrý vzorek původní přírody, vědci budou vědět víc o tom, jak vypadala, a také to, jaké tehdy byly životní podmínky, tedy atmosféra, vodní režim v oblasti a podobně.

Lokalita Wu-ta se nachází na území lomu a je ohrožena těžbou uhlí. Podle Pšeničky je lokalita podobná unikátnímu místu Ovčín na Rokycansku, stejně jako na Ovčíně tam rostliny pohřbil na konci prvohor sopečný popel. I proto získá Západočeské muzeum z čínské oblasti vzorky nálezů, a naopak vzorky a fotografie z výzkumů na Ovčíně poskytne čínskému muzeu, které by se ve Wu-chaj mělo otevřít v létě 2015.

Nové druhy prvohorních rostlin pomohli v Číně najít čeští vědci

„Vzorky z Ovčína zatím nejsou takto vystaveny v žádném muzeu ve světě. Část, asi pět kusů, se nachází v depozitářích berlínského muzea pro takzvanou srovnávací kolekci. Toto je jeden z prvních projektů, kdy předpokládáme výměnu vzorků z lokalit,“ uvedl paleontolog.

Kopat v cenné lokalitě budou vědci ještě příští rok, jedním z mnoha výstupů jejich práce by měl být velký článek do prestižního vědeckého časopisu Nature. Projekt zaštiťuje čínská akademie věd, jež ho také hradí.

Z České republiky se ho účastní skupina paleontologů z několika institucí, jde o české experty zaměřující se hlavně na oblast prvohorního karbonu. Zastoupeni jsou odborníci ze Západočeského muzea, Akademie věd ČR, Národního muzea a Univerzity Karlovy.

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...