Městský podnik zaplatil externí firmě za renovaci těchto dopravních prostředků více než pět milionů korun. Větší flotily mají nyní jen Praha a Brno.
Nejkrásnější výlety
|
"Novými" tramvajemi jsou T1 a T2 z produkce ČKD, který patřil ve své době k největším světovým výrobcům tramvají. T1, jejíž oprava přišla na 3,5 milionu korun, je z roku 1956, T2 z roku 1958 a trolejbus Škoda 9Tr z roku 1979. Vozy s řidičem a pomocníkem si mohou lidé také zapůjčit na oslavy za pevnou hodinovou sazbu.

Původně americká koncepce
Úzkých T1 jezdilo v Plzni 49. "Vůz vychází z americké koncepce PCC, která od 20. let minulého století tramvaje zcela změnila. Do té doby byly provozované malé, otevřené, částečně dřevěné a rozhrkané vozy, nově šlo o velkokapacitní, dvakrát delší vozy s otočnými podvozky, vyšší rychlostí a plynulým zrychlením," řekl Jiří Kohout z PMDP.

Česko přešlo na koncepci až po válce. Tramvaj se velmi osvědčila a její mladší sestry T3 jezdí dodnes, dodal. Do Plzně se vůz dostal už v roce 1955 a šlo o zásadní zlom v MHD, protože se musely přestavět koleje a začaly se budovat nové tratě, v roce 1962 například na Světovar. T1 byla před rokem 1989 natřená namodro a sloužila jako tramvaj pro děti.
Zamračená T2 pro víc pasažérů
T2 pobere víc cestujících. V letech 1960 až 1962 Plzeň nakoupila 26 těchto tramvají, ale žádná se nedochovala. PMDP ji nyní koupily od libereckého dopravního podniku a za 700.000 korun opravily, natřely na původní červenou, doplnily replikami koženkových sedadel a pokladnou průvodčího. "Jde o velmi zajímavý vůz se světlem uprostřed, fousy a zamračeným čelem," uvedl Kohout.
Stejné trolejbusy jezdí v Norsku
Trolejbusy 9Tr se vyráběly ve Škodě Ostrov v letech 1961 až 1982. Se 722 vozidly šlo množstevně o druhou řadu na světě po ruských vozech; dodnes jezdí v norském Bergenu. Vůz už má tyristorovou regulaci a šetrně využívá elektřinu při rozjezdu. V té většina výrobců dodávala nehospodárnou odporovou regulaci, dodal Kohout.
"V Plzni se vystřídalo 153 trolejbusů tohoto typu. Renovovaný vůz jezdil do roku 1991. Poté byl prodán leteckému muzeu do Zruče, kde stál léta bez údržby. V září 1996 ho koupil plzeňský student Karel Šplíchal ze Škoda - Bus klubu Plzeň a začal pracovat na jeho obnově. PMDP ho získaly loni a daly do renovace 900.000 korun. Obnova historických vozidel stojí podle Kohouta dva až pět milionů korun.
Tramvaj Tereza slouží jako kavárna
"PMDP měly ještě v 90. letech Terezu, tramvaj z první republiky, kterou tehdy firma bohužel vyřadila a koupila ji Praha a nyní stojí na Václaváku jako kavárna," uvedl Kohout. "Křižík", provozovaný v Plzni jako historický vůz od roku 1955, je původní Křižíkovou tramvají yráběnou od roku 1899.
"Křižíka se snažíme šetřit, protože to je klenot nevyčíslitelné odnoty," řekl vedoucí údržby Václav Přibek. Vůz smí najet maximálně 100 km měsíčně a nemůže vyrážet ve špatném počasí. PMDP bude nyní přednostně nabízet "nové" dvě historické tramvaje.
PMDP mají ve flotile ještě nejobvyklejší českou tramvaj T3, upravenou do stavu roku výroby 1976. Lidé se čílí, že to historický vůz není, protože její sestry ještě jezdí, ale je to už veterán, dodal Kohout.