130 let

Hořící Cutty Sark | foto: AFP

Královnu moří zničil oheň

Magazín
  •   18:13
LONDÝN/PRAHA - Jednu z nejrychlejších plachetnic, která kdy brázdila světové oceány, historický klipr Cutty Sark, včera poničil požár. Loď, sloužící v londýnském Greenwichi jako muzeum, byla jednou z nejvyhledávanějších turistických atrakcí a měla své ctitele ve všech koutech světa.

Jednu z nejrychlejších plachetnic, která kdy brázdila světové oceány, historický klipr Cutty Sark, včera poničil požár. Loď, sloužící v londýnském Greenwichi jako muzeum, byla jednou z nejvyhledávanějších turistických atrakcí a měla své ctitele ve všech koutech světa. Od roku 1957, kdy byla k vidění v suchém doku v Greenwichi, se na ni přišlo podívat přes 15 milionů lidí.

Když se Cutty Sark za úsvitu náhle ocitl v plamenech, na místo okamžitě přijely hasičské vozy. Během následující hodiny a půl se hasičům podařilo dostat oheň pod kontrolu. Mezitím však plameny stačily spálit na uhel horní palubu s kapitánským můstkem. Podpalubí se podařilo částečně zachránit.

„Loď byla ohněm značně poničena. Z velké části úplně zčernala. Není to moc hezký pohled,“ řekl rádiu BBC hasič Ian Allchin.

Historické plavidlo právě bylo pro návštěvníky uzavřené, protože procházelo velkou rekonstrukcí. Náročné restaurační práce za 39 milionů eur měly trvat do roku 2009. Díky tomu byla velká část plachetnice včetně tří stěžňů rozebrána a před ohněm se tak zachránila. „Odstranili jsme 50 procent všeho bednění. To znamená, že nebylo během požáru na lodi, a tak je v pořádku,“ řekl BBC Chris Livett, předseda Cutty Sark Enterprises. Společnost slíbila, že plavidlo obnoví v plné kráse. „Holka potřebuje více pomoci než kdy předtím. Je to národní poklad,“ dodal Livett.

Londýnská policie nyní vyšetřuje příčinu požáru. Hasiči již vyloučili, že by v lodi byla plynová bomba používaná dělníky. Vznik požáru by mohly pomoci odhalit záznamy z bezpečnostních kamer v greenwichském doku. Vyšetřovatelé naznačili, že prověřují možnost úmyslného založení požáru.

„Máme podezření, že se v tom místě vyskytovali nějací lidé, když oheň vzplál. Svědčí o tom záběry z bezpečnostních kamer,“ řekl BBC komisař Bruce Middelmiss.
 Nadace Cutty Sark Trust, která se stará o rekonstrukci plachetnice, nyní zjišťuje, jaké škody požár způsobil. „Když přijdete o původní konstrukci, ztratíte specifický dotek řemeslné práce a ztratíte tak i samu historii,“ řekl Richard Doughty, ředitel nadace.

Loď, která dovážela čaj a kávu 
Vzácná plachetnice z 19. století byla posledním zachovalým exemplářem takzvaného klipru - rychlé plachetnice určené pro přepravu čaje z Dálného východu. Klipry byly v dobách před vybudováním Suezského průplavu královnami moří, protože jejich rychlost byla při dovozu čaje rozhodující.

Trojstěžňový Cutty Sark byl spuštěn na vodu 23. 11. 1869 v Durnbartonu. Počátkem roku 1887 pak vykonal cestu ze Sydney kolem Afriky do Londýna za 70 dní. Tento rekord zůstal dodnes nepřekonán.

Autoři: Lidové noviny