23. září 2012 7:00 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Líčení součástí cesty k úspěchu? Tak smýšlí Jihokorejci

Mladý Korejec | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mladý Korejec | foto: Shutterstock

SOUL Jižní Korea je společensky konzervativní země ovládaná muži. A má povinnou dvouletou vojenskou službou. Zároveň je ale i světovou metropolí pánského make-upu, píše agentura AP.

Jihokorejští muži loni utratili za prostředky k péči o pleť 495,5 milionu dolarů, což představuje téměř 21 procent světového objemu prodeje. Podle společnosti Euromonitor International, která se zabývá průzkumem trhu, to z Jižní Koreje dělá největší trh pro mužskou kosmetiku na světě.

Přitom populace v zemi zahrnuje pouze 19 milionů mužů. Největší jihokorejská kosmetická společnost Amorepacific odhaduje, že letos tamní muži vydají za kosmetické přípravky přes 885 milionů dolarů.

Přeměnu Jihokorejců z "chlapáků" na "malované krasavce" v poslední dekádě lze zčásti vysvětlit obavami z konkurence v zaměstnání, profesním postupu i milostném životě. A také ženy stále více očekávají, že muži si udělají čas a budou se o svou pleť starat.

Kurzy líčení pro zaměstnance letecké společnosti

Důkazy nového směrování Jihokorejců lze spatřit na každém kroku. V jedné z kaváren hlavního města Soulu mladá žena vyndavá z kabelky rtěnku a nenuceně ji aplikuje na rty svého společníka. Strážce sleduje lobby bytové budovy zpoza vrstvy make-upu. Jihokorejská letecká společnost Korean Air jednou ročně pořádá kurzy líčení pro mužský palubní personál.

Čo Won-hjuk si před zrcadlem ve své ložnici nanáší nazlátlý make-up na čelo, nos, bradu a tváře, dokud není jeho pleť bez chybičky. Teprve pak odejde do práce, ovšem nese si s sebou černou tužku na zdůraznění obočí, které musí zůstat silné, výrazné.

"Chápu, proč dívky nerady vycházejí bez líčení - je to velký rozdíl," vysvětluje 27letý vyšetřovatel pojišťovacích podvodů Čo Kil-nam, jenž v důležité dny bez vyčištění a osvěžení pleti a nanesení make-upu nikam nejde. Nosí s sebou kosmetický balíček, aby si mohl kdykoliv během dne na veřejných toaletách upravit vizáž.

Na rozdíl například od USA, kde sice kosmetickým firmám rostou zisky z pánské kosmetiky, ale muži mají k make-upu opatrný postoj, v Jižní Koreji je "zženštilá" mužská krása "známkou společenského úspěchu", upozorňuje šéf korejských studií na Australské státní univerzitě Roald Maliangkay.

Úspěch v práci a v milostném životě

Společnost Amorepacific nabízí 17 pánských značek a desítky produktů na výběr. V Soulu má dva obchody Manstudio, které jsou určené výhradně pro péči o pleť mužů a jejich make-up. Jihokorejští muži každý den dostávají masáž z médií, že zejména bezchybná pleť je dovede k úspěchům v práci a milostném životě. "V téhle společnosti je první dojem velmi důležitý. Mužova pleť je součástí tohoto dojmu, a tak se o svou pleť starám," říká 20letý student Kim Tuk-njong.

Vždycky to tak nebylo. Ideální jihokorejský muž býval obvykle drsný a tvrdý. Začalo se to měnit koncem 90. let, když jihokorejská vláda uvolnila zákaz na japonské kulturní zboží, čímž byli Jihokorejci vystaveni odlišným idejím o mužské kráse - patřily k nim i komiksy představující krásné muže takřka ženského vzhledu.

Podle odborníka na korejský feminismus, sexualitu a lidovou kulturu Jamese Turnbulla svou roli sehrála i ekonomická krize v Jižní Koreji z let 1997 a 1998. "Nastal čas na změnu v obvyklém nahlížení na muže v médiích," upozornil Turnbull. Ženy byly "naváděny", jaký typ mužů mají považovat za atraktivní.

"Květinoví muži"

V roce 2002 se vzorem stal hrdina fotbalového mistrovství světa An Čung-hwan - stal se vůdcem takzvaných "květinových mužů" - skupiny velmi dobře vypadajících mužů s jemnou pletí, módních sportovních celebrit, které zaznamenaly velký úspěch prodejem pánské kosmetiky.

Muži ve všech koutech země se začali snažit, aby vypadali jako oni, přičemž ženy v jejich okolí je v tom podporovaly. A trend byl na světě. O deset let později jsou mužské celebrity výrazně vylepšené make-upem neodmyslitelnou součástí městské scenérie.

Nekonečná mediální masáž předvádějící slavné muže s dokonalou pletí pomohly i 27letému dělníkovi Kim Čong-hunovi z Pcha-ču nasměrovat se od mýdla a vody k propracovanému režimu o osmi krocích - od očistného a očního krému až po nanesení jemného make-upu. "Moje pleť nebyla špatná, ale média neustále vysílají signál, že pleť je jedna z nejdůležitějších věcí, tak jsem se chtěl o ni starat," přiznává.

A tak zatímco kdysi byli takoví muži předmětem odporu, dneska jsou běžní. A jsou i partnerem pro konverzaci. "Cítím, že si mám víc o čem povídat s chlapíky, kteří užívají make-up - máme toho víc společného," říká 35letá Kim E-kjung.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Lidovky.cz, ČTK

České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší
České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?