"Naše zpráva ukazuje, že podzemní dráha je šokujícím způsobem přeplněná, což má hluboké dopady na cestující," uvedla předsedkyně dopravního výboru zastupitelstva Caroline Pidgeonová.
Průzkum ukázal, že 80 procent pasažérů jezdí v přeplněných vagonech a polovina musí ráno počkat nejméně na další vlak, protože do prvního se prostě nedostane. Během špičky připadá na metr čtvereční na některých linkách i více než čtyři cestující.
Někteří tak jedou záměrně stanici či dvě opačným směrem, aby se do metra dostali. Cestování ale někdy bývá tak stresující, že pasažéři se na přepravu metrem mentálně připravují. Někteří se snaží odrušit stres hudbou ve sluchátkách, v jiných vyvolává darwinovský přístup, podle něhož přežije jen nejsilnější. Další přiznávají, že zapomínají na dobré vychování a předběhnou v boji o místo těhotnou ženu i matku s dítětem. "V podzemce jsem někdo jiný, než normálně. Nejsem to já, ostatní mě přestávají zajímat," přiznal jeden cestující.
Miliardy liber na zvýšení kapacity
Faktem ale je, že v londýnském metru je uvolnění místa někomu jinému i za klidných okolností spíše výjimečnou záležitostí. Většina Londýňanů se také jen nerada vzdává možnosti číst noviny nebo knihu i v nejpřeplněnějším vagóně a "dále do vozu" postupují jen s největším sebezapřením, takže u dveří je sice plno, ale mezi sedačkami často dost místa.
Na druhou stranu i v nejvypjatějších chvílích a v nejpřeplněnějších vagónech zůstávají Londýňané zdvořilí do míry, která Středoevropana stále překvapuje.
V Londýně naprostá většina lidí do práce dojíždí - často z předměstí do centra města - a dojíždění je do značné míry způsobem života. Zpráva londýnského zastupitelstva také připouští, že většina pasažérů si na přeplněné vagóny do značné míry zvykla a přijala je jako "nepohodlnou součást pravidelné cesty".Londýnský dopravní podnik tvrdí, že vynakládá miliardy liber na to, aby zvýšil kapacitu podzemní dráhy o 30 procent.