V něm na základě prozkoumání 20 amerických leteckých havárií doložil, že bezpečnější jsou zadní sedadla. Vybral si přitom ty nehody, při kterých alespoň jedna osoba přežila a alespoň jedna zahynula.
Výsledky ukázaly, že zatímco pasažéři v první třídě mají šanci na přežití asi 49 procent, na místech, která se nacházejí za křídly, to činí již 69 procent. „Zdá se mi to jako jasné. Když něco zasáhnete ve velké rychlosti, předek je rozdrcený více než zadní část letadla,“ citovala Nolanda televize CNN.
Pravděpodobnost přežitíPrvní třída - 49 % Před křídlem - 56 % Nad křídlem - 56 % Zadní část letadla - 69 % |
Další odborníci však tento názor nesdílí. John Eakin z texaské společnosti Air Data Research podotýká, že žádný návod na přežití neexistuje. „Nemyslím si, že je nějaký vzorec na přežití,“ uvedl. „Nedomnívám se, že je nějaký typ letadla nebo pozice, které by nabízely větší šanci na přežití.
Záleží na typu nehody. Někdy jsou přeživší vzadu, někdy v přední části trupu, “ dodal. Od roku 1970 statistici na webu Airsafe.com evidují 13 nehod, které přežila jediná osoba (Bakariová je čtrnáctá). Pět šťastlivců přitom bylo v dětském věku. Další čtyři byli členové posádky.
Todd Curtis, který data sesbíral si však nedokázal přesně vysvětlit, proč se mezi přeživšími tak často nacházeli členové leteckého personálu a děti. Vysvětlení ale částečně poskytl Noland. Výhodu leteckého personálu podle něj poskytuje například to, že se nachází v robustním kokpitu.
Důležité je dostat se ven
Odborníci se ale shodují na tom, že pokud už pasažéři přežijí samotnou nehodu, tak je především důležité bleskově opustit havarované letadlo. V podobných případech totiž hrozí vypuknutí požáru. Důležité proto také je, zda se záchranné týmy nachází v blízkosti.
Ty mohou kromě uhášení případného požáru zraněné lidi kvapně odvézt do nemocnice. Rychlou evakuaci se letos podařilo provést například cestujícím v letadle, které v lednu nouzově přistálo na řece Hudson v New Yorku. Všech 155 lidí na palubě přežilo.
Noland ale i přes své statistické závěry zdůrazňuje, že cestovaní letadlem je tak bezpečné, že si sám osobně vybírá místa podle zcela jiného klíče. „Snažím se získat místo u okýnka. Pravděpodobnost nehody je tak malá, že se vůbec neobávám.“
Pouze ve 14 případech od roku 1970 přežila leteckou nehodu jen jedna osobaprosinec 1971, Peru leden 1972, Československo leden 1985, USA leden 1987, Pobřeží slonoviny srpen 1987, USA listopad 1992, Vietnam listopad 1993, Makedonie březen 1995, Kolumbie září 1997, Kambodža prosinec 1997, SAE březen 2003, Alžírsko červenec 2003, Súdán |