28. května 2015 5:00 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Proti hamburgerům bojuje v Japonsku kreslená postavička. Propaguje ryby

V Japonsku bude mezi mladými propagovat ryby kreslená postavička | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy V Japonsku bude mezi mladými propagovat ryby kreslená postavička | foto: Reprofoto

TOKIO Japonsko přineslo na jídelní stoly po celém světě suši a sašimi. Mladí konzumenti se však začínají k rybám obracet zády a dávají přednost hamburgerům a smaženým kuřatům. Ve snaze zastavit pokračující pokles konzumace ryb se japonská vláda obrátila na reklamní agenturu, aby jí jedna z jejích postaviček pomohla propagovat ryby mezi mladými.

Postavička Kirimičan s hlavou ve tvaru filetu z lososa byla vládou jmenován velvyslancem, který má přilákat mladé zákazníky v supermarketech k pultům s rybami, napsal list Financial Times. „Mysleli jsme, že roztomilá postavička jako Kirimičan by mohla pomoci změnit obraz ryb a udělat z nich něco veselého a zábavného,“ uvedlo ministerstvo zemědělství a rybolovu v prohlášení.¨

Historicky byly mořské plody důležitou součástí japonské stravy. Na japonských stolech se objevuje široká nabídka rybích produktů, od nahožábřích plžů či jedovaté ryby fugu po tuňáka a lososa používané v suši. Nicméně po vzoru západu začínají lidé v Japonsku jíst stále více masa a mléčných produktů, což se projevuje poklesem poptávky po rybách, přestože Japonsko má nadále vysokou spotřebu ryb na hlavu.

Klesající poptávka

Spotřeba masa v Japonsku překonala spotřebu ryb v roce 2006. Podle ministerstva rybolovu roční spotřeba ryb na hlavu klesla ze svého vrcholu v roce 2001, kdy činila 40 kilogramů, do roku 2013 o třetinu. V roce 2013 činila v Japonsku 27 kilogramů na hlavu; celosvětový průměr byl zhruba 20 kilogramů.

Sushi

Postupně klesá i dovoz ryb do Japonska. Loni se jeho hodnota snížila o tři procenta. Pokles poptávky pro rybách v Japonsku přichází v době, kdy naopak v jiných částech světa roste. Spotřebitelé hledají zdravější stravu a obracejí se tak k rybám. 

Postavička Kirimičan, která se veřejnosti představila loni, má nyní na Twitteru 235 000 fanoušků. Oblíbená je zvláště mezi dívkami ve věku 15 až 24 let.

Lidovky.cz, ČTK
K. Kladiva Pekne.. 21:00 28.5.2015