Vyplývá to z průzkumu trhu, který pro společnost Vinium Velké Pavlovice zpracovala agentura Factum Invenio. Průzkumu se zúčastnil reprezentativní vzorek 996 obyvatel ČR starších 18 let.
Při výběru vína se projevuje patriotismus, neboť zákazníci preferují tuzemská vína. V těch zahraničních se často špatně orientují. Loajalita ke značce je u většiny výrobců průměrná. Lidé mají svou oblíbenou značku, ale nebojí se experimentovat a často se o koupi rozhodují až přímo v obchodě.
Velkou důležitost podle výsledků průzkumu přikládají zákazníci oblasti, odkud víno pochází a výrobci, který je pro ně zárukou kvality. Ceny a případné slevy mají větší vliv spíše na velikost nákupu než na přechod k jiné značce.
Velmi důležitý je pro zákazníky celkový vzhled lahve. Většina zákazníků kupuje vína ve velkých obchodech. Vinotéky navštěvuje jen málo lidí, přes internet a v zahraničí se víno nenakupuje podle průzkumu téměř vůbec.
Průměrný nákup české domácnosti je kolem čtyř lahví vína za měsíc. Skleněná láhev je nejvhodnější, dostatečně reprezentativní i jako dárek. Naproti tomu krabicové víno je vnímáno jako levné, degradující značku.
Pro české spotřebitele nevzbuzuje důvěru příliš levné víno do 50 korun za litr. Jestliže lidé chtějí víno darovat, kupují dražší značky.