Středa 25. května 2022, svátek má Viola
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Závod kolem světa

Magazín

  8:19
PAŘÍŽ - Organizace Spojených národů pro výchovu, vědu a kulturu UNESCO spojila síly s americkou nevládní organizací World Air League k propagaci vzducholodí a balonů jako alternativních a zároveň ekologických dopravních prostředků pro turisty. Zároveň tím klade důraz na snahu omezit znečištění životního prostředí, které ohrožuje světové kulturní a přírodní památky.

Nad světovými památkami se budou brzy vznášet podobné balony. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Vyvrcholením této spolupráce bude v roce 2010 vzdušný závod kolem světa (World Sky Race), dlouhý přibližně 48 000 kilometrů. Balony a vzducholodě při něm budou zastavovat u významných památek zapsaných v seznamu světového dědictví UNESCO. Startovat by se mělo v Greenwichi u Londýna a přes Berlín a římské Koloseum směřovat dál kolem egyptských pyramid a indického mauzolea Tádž Mahál.

V prozatím stále jen navrhované cestě chybí Česko. Mezi místy, která je stejně úžasné vidět ze země i ze vzduchu, však nemohou chybět hora Fudži v Japonsku, havajská sopka Kilauea, sanfranciský most Golden Gate (Zlatá brána), vesmírné středisko v Houstonu nebo socha Svobody v New Yorku. Cílem akce je podpořit výzkum a rozvoj vzdušné dopravy, přičemž závod má dokázat ohromný potenciál létajících objektů „lehčích než vzduch“.

Ve srovnání s proudovými letadly mají balony a vzducholodě o 89 procent nižší spotřebu pohonných hmot, což by znamenalo velké snížení emisí do vzduchu. V porovnání se silniční dopravou jsou emise nižší o 75 procent.

Ekologicky i finančně úsporných vzdušných prostředků se dá využít též k obsluze izolovaných destinací, a to bez nutnosti budování velkých dopravních infrastruktur. Závod má navíc ukázat nenáročnost balonů a vzducholodí co do potřeby jejich ukotvení a odbavování pasažérů či převáženého nákladu. Všeobecně nepotřebují plochu o mnoho větší než fotbalové hřiště, což má být další argument ve srovnání s místem, které zabírá průměrné letiště.

Na co ovšem UNESCO a World Air League nepoukazují, je pomalost propagovaných dopravních prostředků. Zatím se jich stále úspěšněji využívá k výletní turistice na velmi krátké vzdálenosti, v rychlosti přesunu a spolehlivosti však v dosavadní stoleté historii stále pokulhávají.
Autor:

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...