Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Saudek bojuje proti rakovině prsu

Kultura

  11:07
PRAHA - Pro poslední inzerát letošní osvětové kampaně Avon proti rakovině prsu poskytl svou fotografii Jan Saudek. U tohoto tvůrce jde o výjimečné, i když nikoli první reklamní angažmá.

Český fotograf Jan Saudek. foto: Pavel Wellner, Lidové noviny

Kampaň proti rakovině prsu, kterou připravuje agentura Mark BBDO pro společnost Avon Cosmetics, má zajímavou tečku i v tom, že se poprvé obrací na muže. „I muži by měli podpořit své partnerky v boji s touto zákeřnou chorobou. S podporou nejbližších se s každým onemocněním bojuje lépe,“ říká Martin Charvát, kreativní ředitel Mark BBDO.

Saudek věnoval na tuto část kampaně za symbolickou částku svou fotografii. „Agentura chtěla obrázek speciálně vytvořený pro ten účel - ale to já nedělám. A tak má manažerka nabídla hotovou věc - anebo nic,“ uvedl pro Lidové noviny fotograf.
 Motiv s lehce obměněným sloganem „Braňte je!“ (hlavní kampaň měla slogan „Braňte se!“) se objeví v časopisech zaměřených na muže, jako je například Esquire či Maxim.

První vlna celé letošní osvětové kampaně Avonu běžela od března do června, kdy na ni navázal pátý ročník Pochodu proti rakovině prsu. Cílem reklamy je upozornit na nebezpečí nádorového onemocnění prsu a vyzvat k preventivnímu absolvování mamografického nebo sonografického vyšetření, které Avon sponzoruje prostřednictvím své mezinárodní nadace „Avon Worldwide Fund Women’s Health“. Ta realizuje různé aktivity, zaměřené nejen na boj proti nádorovému onemocnění, ale i na výzkum a prevenci jiných zdravotních problémů, týkajících se žen.

Využít neobvyklost je obvyklé
Použití neobvyklých motivů nebo speciálních médií není u této kampaně nijak mimořádné. „Mezi netradiční média patřily například figuríny s rozbitým prsem, které se během léta objevily v některých obchodních centrech (například na Novém Smíchově) a po uplynutí doby pronájmu těchto míst se přesunuly do takzvaných Avon center,“ uvedl pro LN Martin Charvát.

Tisková kampaň zase demonstrovala hrozbu poškození prsu vždy podle typu použitého média - grafitti na billboardu, rozbité sklo na prosklené vitríně (tento motiv získal stříbro na reklamním festivalu Golden Drum ve slovinské Portoroži), nebo kroužky od kávy na tiskové inzerci.

Protože příští rok bude kampaň podle Charváta založena na prodeji dobročinných plastových náramků, objevil se ještě teď na podzim motiv modelky, jejíž plakát je v místě ňader natržený a znovu spojený právě tímto náramkem.

Saudkova fotografie se objevila v české reklamě poprvé před necelými deseti lety, kdy si ji pro svou kontroverzní billboardovou kampaň „Fuck the World“ vybrala obuvnická firma Raveli.

Série provokativních plakátů (po Saudkově fotce milujícího se páru následoval snímek s Knížákovou bustou Václava Havla olizovanou foxteriérem „Dášenkou“, po níž měl přijít reportážní záběr Jiřího X. Doležala, který zachytil utopeného muže v indické řece - tato část reklamy se však už nerealizovala) byla tehdy jedním z nejvýraznějších „případů“, jimiž se zabývala Rada pro reklamu.

Kampaň tehdy označila jako neetickou a doporučila její stažení. Saudek pro Lidové noviny uvedl, že k aktivitám na reklamním poli jej nikdy nevedou peníze, ale spíš „dlouhé roky nenaplňovaná touha se zviditelnit“.

Současná kampaň je zajímavá také v tom, že to není úplně poprvé, co se snímek tohoto fotografa zaměřil svým způsobem na zdravotní problematiku. Jak totiž Jan Saudek sdělil LN, kdysi sám z vlastní vůle nafotil sérii čtyř snímků kouřící dívky, které se mohly stát podkladem pro originální „antikuřáckou kampaň“ (dívka totiž na posledním snímku zvrací). K tomuto účelu je však zatím žádná organizace nevyužila.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...