19. října 2017 5:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Informovala ČT neobjektivně? Student před soudem boj o 500stránkovou stížnost prohrál

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 90Diskuse
Česká televize - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Česká televize - ilustrační foto. | foto: ceskatelevize.cz

PRAHA Příběh extrémně obsáhlé stížnosti na Českou televizi kvůli zpravodajství o rusko-ukrajinském konfliktu se uzavřel. Autor podnětu si stěžoval na údajnou neobjektivitu ČT, ale nakonec nenašel zastání ani v soudní síni. Městský soud v Praze jeho žalobě nevyhověl. Už dříve si marně stěžoval u Rady České televize a Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.

„Městský soud v Praze v této věci rozhodl rozsudkem tak, že žalobu jako nedůvodnou zamítl,“ potvrdila serveru Lidovky.cz mluvčí soudu Markéta Puci. Původní 500stránkovou stížnost dal dohromady student práv Petr Pražák, k rukám členů Rady České televize ji podal loni v květnu. Obří podnět rozdělil do třinácti kapitol, zpravodajci ČT podle něj selhali ve vyváženém informování o demonstracích na Majdanu v Kyjevě, rezignaci prezidenta Viktora Janukovyče či anexi Krymu.

Pražák předvedl při obhajobě svých argumentů mimořádnou důslednost. Rada ČT loni v červnu jeho stížnost zamítla, student však svůj podnět formou petice dostal na stůl volebního výboru Poslanecké sněmovny. Výbor ale nechtěl zasahovat do kompetencí rady, proto ho neprojednal. Student následně obří stížnost vměstnal na 40 stránek, kde shrnul hlavní výtky, a obrátil se na Radu pro rozhlasové a televizní vysílání. Jenže ani ta ho nevyslyšela.

Právě na Radu pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) podal Pražák žalobu, v níž se domáhal svých práv. Podle jeho mínění RRTV, pod níž spadá veškerý audiovizuální obsah v zemi, podnět namířený na zpravodajství ČT nevypořádala v souladu se zákonem. Od soudu pak student na základě podané žaloby požadoval, aby jeho přesvědčení o nezákonném postupu RRTV potvrdil. 

„Soud ani RRTV nezpochybňovaly faktickou správnost podnětu. Přesto soud dospěl k závěru, že s takovým postupem nemůže nic dělat,“ sdělil serveru Lidovky.cz Pražák. Podle soudu neexistuje v českém právním řádu konkrétní předpis, jenž by správní orgány, jímž RRTV v tomto případě je, zavazoval k vyřizování stížností a především jejich odůvodňování podle zákona. V legislativě jsou sice obecné principy upravující takovou povinnost, ale soud se jich prý nemohl držet.

‚Nebral v potaz specifické limity zpravodajství‘

Pražák se v této souvislosti odvolal na takzvaný zákaz svévole, ale tento jeho argument soud neuznal. „Obecná ustanovení zákona jsou obecná právě proto, aby se používala v co největším množství konkrétních případů,“ reaguje na zamítnutí žaloby student. „Zde soud naopak dospěl k závěru, že obecnost určité povinnosti znamená, že se ve specifických případech nepoužije, kritizuje rozsudek.

Až student obdrží verdikt v písemné podobě, zváží podání kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu. Ale bez ohledu na tento případný krok se nic nemění, spor je v tuto chvíli pravomocně uzavřený.

Šéf RRTV Ivan Krejčí rozhodnutí přivítal. „Závěr soudu pokládám za zcela správný a současně předvídatelný. Rada od začátku považovala celou záležitost za jasnou. Žaloba byla dle našeho názoru nemístná,“ sdělil serveru Lidovky.cz.

Česká televize.
Předseda Rady České televize Jan Bednář (vlevo) a její místopředseda Jaroslav Dědič.

Autorství stížnosti

Stížnost Petra Pražáka, na níž loni upozornil server hlidacipes.org, od počátku provází pochybnosti o jejím autorství. Podle kritiků je dílem proruských kruhů v Česku. Objevily se dokonce spekulace, že za podnětem stojí třeba exministr zdravotnictví Ivan David. „Pochybuju o tom,že to byla práce toho mladíka, který se pod to podepsal. Je celkem jasné,že na tom pracoval tým lidí,“ řekl serveru Lidovky.cz předseda Rady ČT Jan Bednář.
Pražák podobná nařčení odmítl. „Zcela sám a na základě svých poznámek, které jsem si vytvářel od února 2014,“ stojí si za svým autorstvím student práv. „A i kdyby to psal sám Putin vlastní krví, stále platí,že rada má stížnost buďvyvrátit, nebo zjednat nápravu,“ dodal.

Studentovi neupírá, že poukázal na možné pochybení reportérů České televize. Podle mínění Krejčího ale nebyly nedostatky natolik závažné, aby s nejdůležitějším médiem veřejné služby v zemi zahájila RRTV správní řízení. „Pan Pražák jistě do zpracování své stížnosti investoval mnoho energie a času, ovšem z jeho přístupu bylo zřejmé, že při hodnocení odvysílaného zpravodajského obsahu nebral v potaz specifické limity novinářství, a zejména pak válečného zpravodajství,“ podotkl.

Výstupy ČT o krizi na Ukrajině a následném vojenském rusko-ukrajinském konfliktu monitoroval Pražák od počátku roku 2014 do ledna 2016. Česká televize podle jeho soudu mimo jiné poskytla zkreslené informace, kromě v úvodu zmíněných témat třeba i o sestřelení letu MH17, intenzitě ozbrojených bojů na východě Ukrajiny či o počtu obětí konfliktu. „Námitky byly subjektivní a neodpovídaly objektivnímu hodnocení situace,“ vysvětlil už dříve serveru Lidovky.cz předseda rady Jan Bednář.

  • 90Diskuse


Jan Horák

Autor

Jan Horákjan.horak2@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz