2. března 2018 5:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Soukup ve svém pořadu útočil na ČT, ta se bránila na Twitteru. Už padla první stížnost

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 384Diskuse
Jaromír Soukup během vysílání svého pořadu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jaromír Soukup během vysílání svého pořadu. | foto: TV Barrandov

PRAHA Středeční vydání pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa na TV Barrandov zaměřeného na fungování České televize bude mít dohru. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání přijala podnět, podle kterého Soukup ve svém pořadu manipuloval fakty. V téměř hodinu a půl dlouhém výstupu kritizoval klíčové médium veřejné služby, aniž by se u toho držel standardů novinářské práce.

„Rada do této chvíle obdržela jednu stížnost. Divačka žádá prošetření středečního vydání pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa, protože se domnívá, že Jaromír Soukup manipuluje diváky a dehonestuje zaměstnance České televize,“ potvrdil serveru Lidovky.cz Ivan Krejčí, předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), jež dohlíží na dodržování zákonů provozovatelů radiové a audiovizuální produkce.

Soukup pojal pořad jako soustavnou kritiku České televize, již vylíčil coby instituci nehospodárně zacházející s veřejnými prostředky, neefektivně vyrábějící vlastní pořady či řízenou pochybnými lidmi. Jakkoliv je konstruktivní kritika médií na místě, Soukup selhal v jednom ze základních kritérií žurnalistické práce: nedal druhé straně prostor k vyjádření (celý pořad zde).

Jeho práci s fakty do značné míry ilustruje skutečnost, jakou formou se vymezil vůči jednomu z členů Rady České televize, kontrolního orgánu ČT, Zdeňkovi Šarapatkovi. Svou promluvu doprovodil fotografií někdejšího poslance dnes už neexistujícího hnutí Úsvit Milana Šarapatky. Podobně postupoval, když nařkl programového ředitele ČT Milana Fridricha, že si přivydělává bokem. Jenže Fridrich svou živnost ukončil už v roce 2008.

Twitterové reakce ČT na pořad Jaromíra Soukupa.

Česká televize během vysílání sáhla po originálním nástroji obrany, jímž Soukupova tvrzení odrážela. V průběhu pořadu na svém profilu na sociální síti Twitter vyvěsila příspěvek pokaždé, když vyjádření moderátora a současně majitele televize považovala za zavádějící nebo nepravdivé. Během večera se takových statusů na Twitteru ČT objevilo dvanáct.

‚Pan Soukup se na nás nikdy neobrátil‘

Podle vyjádření mluvčí klíčového média veřejné služby v zemi není vyloučené, že nezůstane jen u tweetů. Do věci se možná vloží právníci. „Budeme se chovat racionálně a s ohledem na dobrou pověst instituce a jejích zaměstnanců využijeme všechny možnosti právního státu k obraně před nepravdivými a manipulativními pomluvami,“ sdělila serveru Lidovky.cz mluvčí ČT Karolina Blinková.

RRTV zmíněný podnět proti způsobu vedení pořadu vyhodnotí, zda je důvodem k zahájení správního řízení. Zákon po vysílatelích v první řadě žádá, aby se při produkci zpravodajství a publicistiky drželi elementárních pravidel a zásad novinářské práce. Ve správním řízení by se mohla TV Barrandov dočkat pokuty ve výši 2,5 milionu korun či v krajním případě přijít o licenci, obvykle však takový proces končí výzvou ke sjednání nápravy.

Moderátor debaty Jaromír Soukup, v pozadí příznivci SPD.
Jaromír Soukup ve svém diskuzním pořadu Aréna Jaromíra Soukupa.

Nad formátem pořadu se pozastavil šéf Rady ČT Jan Bednář. Jednak minimálně zavádějící kritiku veřejnoprávní televize z úst majitele soukromé stanice vnímá jako konkurenční boj. „A myslím si, že hospodaření ČT kontrolujeme dostatečně. Pokud k němu bude mít někdo výhrady, odpovíme mu. Pan Soukup se na nás neobrátil, místo toho si něco povídá do své televize,“ dodal pak pro server Lidovky.cz.

Výkonný ředitel vydavatelství zahrnující TV Barrandov Daniel Köppl má za to, že fakta o ČT předestřená Soukupem byla pravdivá. Formát pořadu považuje za standardní. „Je naprosto normální, že ředitelé komerčních televizí se vyjadřují k veřejnoprávním médiím. Podstatou věci bylo financování té televizní stanice,“ uvedl pro server Lidovky.cz. Podle něj je divné, že hospodaření ČT nepodléhá kontrole NKÚ. Zákon takovou kontrolu umožňující už je však ve schvalovacím řízení, ČT se mu nebrání.

Čtyři správní řízení proti TV Barrandov

Nad Soukupovým středečním vystoupením kroutí hlavou mediální analytik Jan Potůček. Podle jeho soudu představuje pojetí pořadu takové selhání, že by se po něm měla TV Barrandov rozloučit s licencí. „Ve chvíli, kdy kritizuje Českou televizi nebo kohokoliv jiného, měl by tam mít protistranu, aby mohla reagovat. Ale pokud tam zveřejňuje část regulérních dat, část domněnek a část naprosto lživých informací, porušuje zákon,“ sdělil serveru Lidovky.cz Potůček.

Mediální magnát

Jaromír Soukup (*1969) je český byznysmen, mediální magnát a v minulosti také politický aktér. V druhé vládě Mirka Topolánka byl náměstkem ministryně školství Dany Kuchtové, v roce 2006 se podílel na tvorbě ekonomického programu Strany zelených.
V roce 2000 založil vydavatelství Empresa Media, pod které koncem minulé dekády přešly tituly jako Týden či Instinkt. V roce 2012 koupil televizi Barrandov, kde v průběhu loňského roku začal moderovat pětici pořadů.
Jeden z nich je Týden s prezidentem, který je vlajkovým programem televize. Pořad se stal platformou pro nekritickou prezentaci názorů prezidenta Miloše Zemana.

V jeho očích odpovídá charakter pořadu tomu, jak se snaží vést veřejnou diskusi o České televizi někteří politici v čele s prezidentem Milošem Zemanem a premiérem v demisi Andrejem Babišem. Hlava státu na ČT dlouhodobě útočí, Zeman naposledy nepřímo vyzval sněmovnu k neschválení výročních zpráv, což by vedlo k pádu Rady ČT. Babiš pro změnu investigativní reportéry ČT opakovaně označil za zkorumpovanou pakáž. Na druhou stranu ve čtvrtek ve sněmovně prohlásil, že proti České televizi jako instituci nic nemá.

Vedle podpásových útoků politiků na Českou televizi Potůček kritizuje i určitou benevolenci RRTV vůči zpravodajsko-publicistické sekci TV Barrandov. Rada prý měla zasáhnout už v minulosti tak, aby tímto způsobem nemohla dál vysílat. „Ani mně, ani RRTV jako takové nepřísluší hodnotit úroveň pořadů jakékoli televize. Rada je správní úřad a posuzuje výhradně to, zda ve vysílání nedošlo k porušení zákona,“ řekl k tomu jen předseda RRTV Krejčí.

Aktuálně vysílací rada vede kvůli zpravodajským a publicistickým výstupům TV Barrandov čtyři řízení o přestupku. RRTV má podezření, že se Soukup ve čtyřech vydáních pořadů Kauzy a Aréna nedržel zásad objektivity, vyváženosti a povinnosti poskytovat objektivní a vyvážené informace. Nejkřiklavějším z prověřovaných programů je Aréna Jaromíra Soukupa z 22. ledna, kdy majitel Barrandova ve finále prezidentské kampaně v diskusi s Milošem Zemanem neplnil roli oponenta, ale spíše nahrávače.

  • 384Diskuse


Jan Horák

Autor

Jan Horákjan.horak2@lidovky.czČlánky


Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!