Úterý 3. prosince 2024, svátek má Svatoslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Sport

Šachovou horečku rozpoutal půvabný ‚Fischer v sukni‘. Z boomu těží obchodníci, hráči i samotná hra

Seriál Dámský gambit se věnuje šachu foto: Netflix

Praha - Sedmidílný seriál Dámský gambit, jehož hlavní hrdinkou je geniální šachistka, se stal historicky nejsledovanějším seriálem Netflixu – v prvních čtyřech týdnech po jeho uvedení jej vidělo 62 milionů domácností celého světa.
  5:00

Vyvolaný zájem o tento sport se okamžitě přelil na internetové herní platformy a z tohoto mimořádného boomu profitují i prodejci šachového materiálu či vydavatelé šachových knih. Počet uživatelů největší internetové platformy Chess.com, stejně jako u jejích nejbližších konkurentů Lichess a Chess24, začal prudce růst již letos na jaře díky koronavirovému lockdownu.

Seriál Dámský gambit se věnuje šachu
Seriál Dámský gambit se věnuje šachu

Poté, co byly zrušeny klasické turnaje za dřevěnou šachovnicí, začalo přibývat online turnajů, online partií a online hráčů. Jen na Chess.com rostl od jara počet jejich registrovaných členů každý měsíc o milion. Tento boom následně podpořil i seriál Dámský gambit. Za listopad, tedy po uvedení tohoto seriálu, přibyly hracímu serveru Chess.com skoro tři miliony nových uživatelů!

Nárůst prodeje o 1100 procent

Podobnou horečku registrují také prodejci šachový souprav. Marketingová ředitelka společnosti Goliath Games Mary Higbeová uvedla v rozhovoru pro Bloomberg, že v listopadu a prosinci zaznamenávají meziroční nárůst prodejů o neskutečných 1100%! Růst zájmu o soupravy pro hraní královské hry je evidentní také v České republice.

Majitel obchodu Sachy.cz Jan Jílek pro Lidovky.cz řekl, že ve srovnání s loňským předvánočním trhem prodává letos šachových souprav více než dvakrát tolik.

Zvýšený zájem registrují i vydavatelé literatury, jako třeba Pražská šachová společnost, jejíhož bestselleru Můj šachový svět (kniha nejlepšího českého velmistra Davida Navary) se vyprodává již druhé vydání, což je u knih s tímto zaměřením něco nevídaného.

Seriál Dámský Gambit vzbudil zájem o šachy. Na eBayi jsou herní soupravy hledané každých šest sekund

Netflixu děkují i profesionální šachisté, kteří se v době covidové vrhli na online streamování na Twitchi nebo nabízení tréninků amatérům z celého světa. Králem Twitche je americký velmistr Hikaru Nakamura, jehož kanál sleduje již skoro 700 tisíc lidí, ale i několik dalších profesionálních šachistů má již dostatečně široké publikum, aby se tím mohli živit – Levy Rozman má 170 tisíc diváků, Anna Rudolfová 80 tisíc.

Něco podobného – vítězit ve sledovanosti a pozornosti mas – se šachu podařilo naposledy v roce 1972 při slavném zápase o titul mistra světa mezi geniálním a podivínským Američanem Bobbym Fischerem a ruským velmistrem Borisem Spasským.

Ostatně hlavní hrdina Dámského gambitu Bobbyho Fischera hodně připomíná, jen je v sukni.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!