Neděle 23. ledna 2022, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Simulátor havárie? Skvělá zkušenost, říká český pilot série Air Race

Sport

  10:24
PRAHA - Když v úterý nacvičoval, jak se pod vodou vyprostit z havarovaného letadla, netušil, jak moc se to ještě může hodit.

Akrobatický pilot Martin Šonka vystoupil 15. března v Praze na tiskové konferenci k nadcházející sezoně Red Bull Air Race World Championship 2010. foto: ČTK

Škaredě se mýlil. Před druhým závodem letecké série Red Bull Air Race se v australském Perthu zřítil do řeky brazilský pilot Kindlemann a v té chvíli zatrnulo i jemu.

Jediný Čech v soutěži Martin Šonka (32) pro LN přiznává: "Být přikurtovaný v letadle, které se potápí, není vůbec nic příjemného."

VIDEO: Brazilec přežil v tréninku pád se soutěžním letounem do řeky

* LN Jak vám bylo, když jste se dozvěděl o té nehodě?

Nemyslím si, že by to někoho z nás vystrašilo, ale člověk si samozřejmě uvědomí, že je to prostě motoristický sport, kde se takové nehody občas můžou stát.

* LN Co se dělo poté, kdy letadlo přistálo na hladině?

Záchranné týmy odvedly skvělou práci. Dvacet sekund po dopadu byly u letadla a za minutu byl Adi venku. Je dobré vědět, jak rychle jsou schopni nás zachránit.

* LN Nikdy v historii k takové havárii nedošlo. Jak vlastně vypadal nácvik, který jste podstoupili?

Byl to takový simulátor v bazénu. Vyzkoušeli jsme si v praxi kyslíkovou bombu, kterou máme každý v letadle. Byli tam samozřejmě připraveni zasáhnout potápěči, ale i tak to byla výborná zkušenost.

* LN Vyprostil byste se z letadla?

Při nácviku se mi to vždy podařilo. Doufám, že to nebudu nikdy potřebovat, ale teď už vím, jak takovou situaci správně řešit s klidnou hlavou.

* LN Liší se trať v Perthu od té, kterou jste poznal před třemi týdny při své premiéře v Abú Zabí?

Liší se dost a řekl bych, že je i těžší. Je tam víc prostoru, kde se dá hodně ztratit nebo hodně získat.

* LN Prý jsou nejtěžší dvě branky, které prolétáváte kolmo k hladině, a ještě při tom zatáčíte o 270 stupňů. Je to klíčové místo?

Je to těžké. Teoreticky jsou brány postavené tak, že by se za bezvětří dalo hned po první naplno točit a mělo by to ideálně vyjít do té druhé. Jenže při větru už to nevychází. Během jediného manévru pak můžete ztratit i několik drahocenných vteřin.

* LN V Abú Zabí jste ve velkém větru třikrát trefil pilon a nakonec nepostoupil z kvalifikace. Máte ty chyby stále před očima?

Byl to první závod, takže se takové chyby daly předpokládat. Proto pořád přemýšlím nad tím, jak by mohl vítr foukat tady, abych si z Abú Zabí vzal ponaučení.

* LN K čemu jste dospěl?

Nejdůležitější je letět čistě a netrefovat pilony i za cenu toho, že prostě letím pomaleji. Budu asi muset zvolit bezpečnější trajektorii letu... I když to jsem si říkal i v Abú Zabí. (směje se) Jsem bohužel taková závodivá povaha, takže letět pomalu není v mém případě snadné.

* LN Naneštěstí pro vás je Perth známý tím, že se tam piloti s větrem potýkají téměř pravidelně.

Musíte s tím umět během letu pracovat, což pro nás nováčky není dobré. Holt budu zase sbírat zkušenosti. Poletím asi víc opatrně a budu hrát na chyby ostatních.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O
Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O

Maminky z eMimina testovaly prémiovou pokračovací výživu BEBA COMFORT 2 HM-O a BEBA COMFORT 3 HM-O. Pochvalovaly si především chuť, složení a...

Mohlo by vás zajímat